Air France-KLMs administrerende direktør Ben Smith argumenterede: “Vi er 100 % på linje med behovet for at dekarbonisere. Men mange af vores konkurrenter har ikke SAF-mandater og har ikke skat.” Han sagde til Airlines for Europe (A4E) i Bruxelles: “Det er en stor udfordring, når vi har omkostninger, som vores konkurrenter ikke har. Den vigtigste ting, vi leder efter, er lige vilkår.”
Tui Group Chief Airline Officer Marco Ciomperlik sagde: “Vi er nødt til at sikre en afbalanceret reguleringsbyrde. Vi kan ikke støtte yderligere nationale luftfartsskatter og energiafgifter på luftfart. Det forvrider konkurrencen.
»Der er en risiko for, at EU-luftfartsselskaberne taber til fordel for nabolandene, især hvor turismen er en væsentlig drivkraft for økonomien. Yderligere skatter påvirker disse økonomier uforholdsmæssigt meget.”
Luis Gallego, administrerende direktør for British Airways ejer IAG var enig og sagde: “Luftfart er en global forretning, og vi er nødt til at konkurrere. Men vi konkurrerer mod globale luftfartsselskaber, som ikke har disse afgifter.”
Smith sagde, at lukningen af russisk luftrum for Europas luftfartsselskaber siden Rusland invaderede Ukraine i 2022 viste sig at være en ulempe, og bemærkede, at “en flyvning fra Paris til Tokyo tager to-tre timer længere og er en stor fordel for kinesiske flyselskaber”, som fortsætter med at flyve. over Rusland.
Lufthansa Groups koncernchef Carsten Spohr bemærkede dog: “Vi ser nogle passagerer undgå flyselskaber, der bruger russisk luftrum.”
Han sagde, at statstilskud fra luftfartsselskaber i Mellemøsten havde omformet markedet mellem Europa og Asien, idet han sagde: “Lufthansa fløj til 14 asiatiske destinationer, nu er det kun to, fordi al trafikken går gennem statsejede knudepunkter.
“De priser, de tilbyder, de tilskud, de har, de arbejdskontrakter, vi har – vi kan ikke konkurrere.”
Smith var enig: “Vi har minimale ruter nu til Sydøstasien, ligesom Lufthansa. Vi mistede det hele til mellemøstlige luftfartsselskaber, og det kommer ikke tilbage.”
Ryanairs administrerende direktør Michael O’Leary spurgte: “Hvorfor tillade flyselskaber at lande her, hvis de flyver over Rusland, og hvorfor flyver Golfselskaberne ind i Europa og betaler ikke til Europas emissionshandelsordning? De burde betale deres del.”