Passagermængden faldt 7,7 % i første halvår i forhold til samme periode i 2019. Andelen blev støt forbedret i perioden fra 11 % fald i januar til 5,9 % fald i juni.
Den internationale trafik (+32,2%) voksede dobbelt så meget som indenrigstrafikken (+16,6%).
ACI Europes generaldirektør, Olivier Jankovec, bekræftede, at passagertrafikken er steget i løbet af de sidste seks måneder, og at det kommer stadig tættere på en fuld bedring.
“Men 2023 er ikke 2019,” sagde han. “Der er betydelige variationer i præstationer på tværs af nationale markeder, og mængderne forbliver stadig under deres præ-pandemiske niveauer for mere end halvdelen (52%) af Europas lufthavne.
“Udover den varige indvirkning af krigen i Ukraine på nogle markeder, skyldes dette i høj grad, at genopretningsmønstrene er blevet strukturelle.
“Disse inkluderer den imponerende, men selektive udvidelse af ultra-lavpris-selskaber og relativ nedskæring af fuld-service-selskaber sammen med fremtrædende plads i fritidsefterspørgsel samt en del indenrigstrafik, der skifter til andre transportformer.”
Han tilføjede: “Indtil videre har efterspørgslen været ekstremt modstandsdygtig over for vedvarende inflationspres og rekordhøje flypriser siden begyndelsen af året.
“Men når vi ser fremad og forbi de travle sommermåneder, ser vi betydelige nedadrettede risici og meget usikkerhed.
“Disse inkluderer udsigten til forværret makroøkonomi for eurozonen og Storbritannien samt indledende signaler om, at diskretionære udgifter kan begynde at falde, og at pandemi-opsparingsbuffere er opbrugt.”
Heathrow (-4,3 %) genetablerede sig selv som den travleste europæiske lufthavn i første halvdel af året med 37 millioner passagerer.
Istanbul (+10,4%) kom på andenpladsen med 35,6 millioner passagerer og er fortsat den eneste større lufthavn, der overstiger dens præ-pandemiske mængder.