“På Skyscanners platforme oplevede vi en enorm efterspørgsel i starten af året, og vi forventer, at det fortsætter”
Sammenlignet med tidligere år planlægger rejsende fra Europa deres ferier med et større tidsrum. Ifølge rapporten booker 13 procent deres rejse mellem 60 og 80 dage før afgang. 37 procent, altså mere end en tredjedel, planlægger mere end 90 dage før afrejse. Det er en årlig stigning på 1 procent i begge grupper.
Et andet fremtrædende mønster er, hvor vi vælger at rejse hen. 53 procent af europæerne angiver, at de vælger at besøge steder tæt på deres hjem i den kommende sommer, hvilket svarer til en årlig stigning på 4 procent. Her er Grækenland og Spanien de store vindere, og Skyscanner tolker det som et resultat af, at mange mennesker har færre penge på lommen.
Analysen viser også, at længden af rejserne er aftagende. Blandt europæere, der vælger at rejse længere distancer, er Bangkok mest populær, efterfulgt af New York og Sydney – og den gennemsnitlige længde på disse langdistancerejser er 11-15 dage. Det er en årlig reduktion på en eller to dage. De kortere rejser forbliver derimod lige lange, fem til syv dage.
Ifølge Zeynep Mutlu Bigali, Head of Destination Partnerships hos Skyscanner, er der også en tilbagevenden til det, der kaldes traditionel sæsonbetonet.
– Populære destinationer er fortsat efterspurgte men rejsende leder også efter merværdi og udforsker muligheder tættere på hjemmet. På tværs af Skyscanners platforme oplevede vi en enorm efterspørgsel i starten af året, og vi forventer, at det fortsætter hen over sommeren, især i regionerne Europa, Nordamerika og Nordasien.