Der blev registreret i alt 10,7 millioner flyvninger i løbet af året, en stigning på 5 procent sammenlignet med 2023. Lavprisflyvninger var den mest dynamiske kategori, der voksede med 8 procent, mens lande i det sydlige Europa registrerede trafikniveauer over præ-pandeminiveauer takket være til stor turistefterspørgsel.
På trods af dette er der stadig udfordringer. Afgangsforsinkelser steg marginalt til 17,5 minutter pr. flyvning, og punktligheden forbliver under 2019-niveauet. CO2-udledningen steg med 7 procent i forhold til 2023, men er stadig under 2019-niveauet.
Punktligheden af afgående flyvninger til alle lufthavne i Eurocontrol-netværket var i gennemsnit lige over 66 procent, hvilket er en procent bedre end sammenlignet med 2023 og syv procent lavere end niveauet før pandemien i 2019.
Ryanair fastholdt sin position som den største operatør med 3.044 daglige flyvninger, mens trafikken til Asien viste den stærkeste vækst (+21 procent). For 2025 forventes lufttrafikken at vende tilbage til præpandeminiveauer med et potentielt højdepunkt i løbet af sommeren.
De mest punktlige flyselskaber ifølge Eurocontrols 2024-rapport var:
Iberia Regional – 86 procent.
Widerøe – 85 pct.
Vueling – 83 pct.
SAS Group – 81 pct.
Iberia Group – 81 pct.