Hvert tiende flyselskab over hele verden formår at vokse som selskab, samtidig med at de opretholder et stabilt niveau på CO2-udslippene.
I forbindelse med klimakonferencen i Katowice, Polen, lancerer den tyske klimaorganisation Atmosfair sin årsrapport, som rangerer brændstofeffektiviteten på omkring 200 flyselskaber.
Ifølge rapporten er de tre mest CO2-venlige flyselskaber britiske TUI, brasilianske LATAM Airlines og kinesiske West Air.
Målingen finder værdier for brændstofeffektiviteten ved at beregne antal kilometer og passagerer for hver flyrejse. Af de top 50 i rangeringen kommer 14 fra Europa og ti fra Kina.
– Vores resultater viser, at fremgangen i brændstofeffektiviten alene ikke er nok til, at vi kan nå det halvanden eller toårige mål (i Paris-aftalen), siger Dietrich Brockhagen, administrerende direktør for nyhedsbureauet DPA.
CO2-udslippet fra luftfartsselskaber steg med 5 procent I 2018, og antallet af flyvende kilometer steg med 6 pct.
Norwegian er ikke blandt de 200 virksomheder målt ifølge indekset, da der ifølge rapporten er metodiske problemer med at måle effektiviteten for lavprisselskaber.