Europa-Kommissionens godkendelse følger efter en tilbundsgående undersøgelse og er betinget i overensstemmelse med konkurrencehensyn.
For at opretholde konkurrenceevnen mellem EU og Sydkorea skal Korean Air give tredjeparter adgang til overlappende ruter. Den involverede tredje part er T’way Air, som blandt andet skal have adgang til fly samt ankomst- og afgangstider, så lavprisselskabet kan begynde at flyve mellem Seoul og EU i årets sidste seks måneder . Nærmere bestemt Frankfurt, Paris, Barcelona og Rom.
Ifølge Kommissionen har Korea forpligtet sig til ikke at gennemføre købet af Asiana, som også er et koreansk flyselskab, før T’way de facto er begyndt at betjene de fire ruter. T’ways bredere indtog på det europæiske luftfartsmarked er således et direkte resultat af fusionen – som dog er fuldstændig uden relation til en ny rute mellem Zagreb og Seoul, som T’way vil begynde at operere den 16. maj.
Ifølge rejsesiden Skift er dette et radikalt geografisk skift for T’way. De er et af de største lavprisselskaber på Asien-Stillehavsmarkedet, men Seoul-Sydney er dens eneste langdistancerute – og de er stort set ukendte i Europa. T’way vil sandsynligvis drage fordel af sin fremtrædende lokale position, og i første omgang, før ordet spredes, fylde flyet med asiatiske rejsende, der ønsker at opdage Europa.
Der er dog andre omstændigheder, der kan lægge en dæmper på glædens bæger. I øjeblikket ikke mindst at det russiske luftrum stadig er lukket på ubestemt tid. Det betyder længere, mere sydlige ruter, der koster mere at flyve og kan kræve opfyldningsstop afhængigt af de flymodeller, der skal bruges. Skift peger på, at flere tidligere lavpris-langdistanceruter mellem Europa og Asien har fejlet. Hvordan det kommer til at gå for T’way er endnu uvist.
Kilder: Europa-Kommissionen, Skift, Travel Weekly