På trods af, at oliepriserne er faldet til ro, er flypriserne fortsat høje. Stigningen i antallet af rejsende efter pandemien startede trenden, mens det er i år, hvor passagererne er tilbage for fuld kraft, at prisen for alvor er skudt i vejret.
I Frankrig er gennemsnitsprisen på en flybillet steget med 32,6 procent i forhold til for fire år siden. I Stillehavsregionen er stigningen 51 pct.
Udgifter til løn og andet er steget kraftigt i hele forsyningskæden, hvilket ser ud til at fortsætte, siger cheføkonom Marie Owens Thomsen hos International Air Transport Association (IATA).
– Flyselskaberne skal finde en måde at dække omkostningerne på, ellers går de med underskud igen, siger hun.
Mange flyselskaber havde en meget stram økonomi efter pandemien.
Vik Krishnan, der er specialist i flybranchen hos konsulentvirksomheden McKinsey, fortæller, at udfordringen nu ikke er olieprisen, men derimod, at der simpelthen er for få pladser til rådighed for alle, der vil ud og rejse.
– Der er ikke mange faktorer, der kan sænke billetpriserne, siger Pascal Fabre i AlixPartners.
(© NTB)