“Det er en permanent reduktion af kuldioxid”
Investeringen gør det muligt for det britiske lavprisselskab permanent at reducere sine brændstofomkostninger med 1 procent. Det svarer til 88.600 tons kuldioxid om året, hvilket igen hævdes at svare til de emissioner, en bil ville lave, hvis den kørte jorden rundt 16.100 gange.
Efter moderniseringen er alle Easyjets fly nu udstyret med Airbus Descent Profile Optimization (DPO) og Continuous Descent Approach (CDA) softwaren.
DPO er udviklet til at opdatere flyvestyringssystemer (FMS), så der forbruges mindre brændstof og dermed kuldioxidemissioner. Programmet gør det muligt for fly at strømline landingsproceduren ved at blive længere i den fase, der på engelsk er kendt som “cruise phase”, og derved fjerne den såkaldte “level off stage” i slutningen af landingen.
CDA arbejder igen sammen med DPO for at reducere støj.
I et interview med British Travel Weekly siger David Morgan, Easyjets Chief Operating Officer, kaptajn, at dette blot er en af mange dele af Easyjets planer om at nå netto nul i 2050.
– Det er en permanent reduktion af kuldioxid. Men selvom teknologier som DPO og CDA er den bedste løsning for mere effektive landingsprocedurer her og nu, skal myndigheder og beslutningstagere gøre mere for at sikre, at vores luftrum moderniseres, herunder implementeringen af det fælles europæiske luftrum initiativ, så denne nyeste teknologi kan bruges til sit fulde potentiale.
Kilde: Travel Weekly, Airbus, Easyjet