“EasyJet har reduceret sit første halvår ‘sæsonmæssige’ tab, med et samlet tab før skat, der forventes at være mellem £340 og £360 millioner.
“Denne forbedring var drevet af målrettet kapacitetsvækst, hvor efterspørgslen var stærkest, sammen med produktivitets- og udnyttelsesfordele, som gjorde det muligt for enhedsomkostninger fra tidligere brændstofkøb at forblive uændrede år-til-år,” sagde flyselskabet.
Sæsonbestemt efterspørgsel efter flyrejser betyder, at flyselskaberne ofte registrerer tab om vinteren og overskud om sommeren.
Opdateringen tilføjede: “Vi fortsætter med at drive vækst på easyJet-ferier med et overskud på £31 millioner før skat (+206% sammenlignet med H1’23) og 42% kundevækst år-til-år.”
EasyJet siger, at resultaterne blev opnået på trods af “modvind” fra stigende brændstofomkostninger og konflikten i Mellemøsten, som resulterede i en direkte indvirkning på omkring 40 millioner pund i første halvår.
Bookinger for sommeren 2024 fortsætter med at udvikle sig godt, ifølge opdateringen, med en stigning i volumen og prissætning sammenlignet med samme periode sidste år, understøttet af “stærk efterspørgsel”.
Johan Lundgren, administrerende direktør for easyJet, sagde: “Den betydning, som forbrugerne tillægger rejser sammen med easyJets stærke brand, har drevet god efterspørgsel efter vores flyrejser og ferier.
“Vores vækst og fokus på produktivitet har reduceret vintertabet med mere end £50 millioner. “Vi har yderligere forbedret vores netværk med lanceringen af nye baser i Alicante og Birmingham, hvilket giver større valgmuligheder for forbrugere i hele Europa.
“Vi er godt forberedt operationelt til denne sommersæson, hvor vi forventer, at easyJet er et af de hurtigst voksende store flyselskaber i Europa og tager flere kunder med på easyJet-ferier end nogensinde før.”