Det mener Easyjets afgående administrerende direktør Johan Lundgren i en samtale under konferencen The Travel Convention 2024, som Abta – den britiske brancheorganisation for rejsearrangører og rejsebureauer i Storbritannien – for nylig arrangerede i den græske Costa Navarino.
Det er i et panel, Johan Lundgren siger, at opkrævning af kunder op til 8 ekstra pund (ca. 109 kroner) for at dække udgifterne til SAF vil ramme virksomhedens nettoindtægt. Han insisterer dog på, at han ikke er imod SAF og indrømmer, at bæredygtigt jetbrændstof er en af flere foranstaltninger, der er tilgængelige for flyselskaber for at nå netto-nul-emissioner i 2050.
– Folk siger til mig, “hvorfor er du så bekymret for omkostningerne? Din gennemsnitlige flybilletpris er £70, omkostningerne ved at betale for SAF er fire gange mere end £8, så hvorfor klager du?”. Jeg siger, at det vil udslette virksomhedens rentabilitet, fastslår Johan Lundgren.
Han afvejer også argumentet om rentabilitet med folks privatøkonomi.
– Jeg siger, at “hvis jeg kan opkræve 5 eller 6 pund mere, ville jeg gøre det i dag”. Det er her jeg bliver lidt irriteret. Dette er en løbende debat for rige mennesker. De kan betale yderligere £5 eller £6.
Ifølge Johan Lundgren ville en sådan stigning i prisen betyde, at færre studerende, seniorer og familier, der “ikke er så privilegerede”, kan flyve. Han understreger samtidig, at han brænder for bæredygtighed.
– Alle flyselskaber har været i en situation, hvor de har en god, grundig, seriøs flyveplan. Den eneste bekymring, jeg har angående SAF, er, at vi ser det som den magiske universalløsning, siger Johan Lundgren.
Vil luftfartsindustrien nå netto nul-emissionsmål inden 2025?
– Det vil ske. Vi klarer det.