Annons:

Digitale nomader og “Bleisure”: Hvordan en ny generation af medarbejdere udfordrer de traditionelle arbejdsformer

Hvad gør virksomheder med medarbejdere, der bliver digitale nomader og arbejder fra en tropisk ø? Er det blot at lade medarbejderne bestille et fly, snuppe deres bærbare computere og arbejde, hvorfra de vil? Og hvordan forholder man sig til bleisure-begrebet, når ansatte blander forretningsrejser og fritid? Det er nogle af de spørgsmål, som Travel News diskuterer med Stefan Tarp, direktør hos SAP Concur, der leverer it-løsninger til udgifts- og rejseadministration til virksomheder.

Hvad er digitale nomader, og hvilken effekt har de på virksomhederne?
Digitale nomader er betegnelsen for medarbejdere, der har taget fjernarbejde til sig og bor forskellige steder i verden. For virksomheder er det naturligvis en god ting at kunne tilbyde deres medarbejdere frihed, men denne frihed har også nogle konsekvenser, som man skal være opmærksom på, for at undgå problemer med lokale myndigheder. Virksomheder kan fx få problemer med at overholde skattelovgivningen, hvis en medarbejder tilbringer mere end et vist antal dage i et andet land. Skat er et vigtigt aspekt, som man generelt skal tage hensyn til.

Kan du give os et konkret eksempel på, hvordan virksomheder kan komme i skatteklemme?

Ja, fx kan en rejse ifm. en teambuilding-aktivitet under visse omstændigheder være en skattepligtig fordel, som der skal tages højde for fra et skattemæssigt synspunkt. Dette gælder også, hvis en medarbejder forlænger en forretningsrejse med en privatrejse. I så fald vil man kigge på værdien af den private rejse, der fremstår som en skjult medarbejdergode. Medarbejderen skal betale skat af feriens markedsværdi, også selvom den ligger i forlængelse af en forretningsrejse.

Så er det kun de her “private” forretningsrejser, der er et problem?

Nej, visse initiativer, som fx at give medarbejderne mulighed for at få betalt udgifter til kontorudstyr, som gør det muligt at arbejde fra et hvilket som helst sted, falder også under denne kategori. Folk har arbejdet i udlandet i mange år, så det er ikke nødvendigvis nyt, men for virksomheder er det lige så meget tempoet og kompleksiteten af disse muligheder, de skal forholde sig til. Det er et spørgsmål om compliance, og jo større en virksomhed dets større konsekvenser er der, når en fejl opfanges af SKAT.

Den gode nyhed er, at der findes digitale løsninger drevet af kunstig intelligens, som kan afhjælpe disse hovedpiner. Vi tilbyder fx Concur Benefits Assurance, der takket være automatisering og AI, kan identificere og tage højde for disse ting, så ansatte eller virksomheder ikke havner i en uheldig situation med de lokale skattemyndigheder. 

Er der andet, som virksomhederne skal overveje ift. digitale nomader?

Det menneskelige aspekt bør ikke undervurderes. Hvad gør det ved et team, hvis teammedlemmerne næsten aldrig mødes i virkeligheden? Hvordan kan virksomheder så støtte deres teams til at vokse sammen som ét team? Særligt ved onboarding af nye medarbejdere kan der være udfordringer. Uden personlig interaktion kan det være vanskeligt at introducere nye medarbejdere til løsninger og værktøjer – eller nye tiltag til et allerede eksisterende team, der er spredt over hele verden. Også her kan teknologien hjælpe, fx med værktøjer såsom Concur User Assistant, som er en slags digital guide, der fx kan hjælpe brugeren gennem systemer og processer, når de har brug for det. Denne løsning kan skræddersys unikt til den enkelte bruger, hvilket passer rigtig godt netop til den digitale nomade.

Er den yngre generation af medarbejdere forkælede? 

Forkælet er nok ikke det rigtige ord. De er fokuserede på at optimere deres hverdag og arbejde med noget, der har betydning for dem. Og de har ikke tålmodighed til en masse unødvendigt bureaukrati. Vi kender det alle sammen fra vores privatliv, hvor alt fra indkøb til tandlægebooking foregår online, og hvor man blot skal indtaste sine ønsker, før man får et bestemt produkt eller en service. Særligt den yngre generation er mere vant til digitale processer og har derfor større forventninger til dem. Som virksomhed er det derfor afgørende, at man kan udglatte mange af disse beslutninger og sikre, at medarbejderne kun skal bruge tid på vigtige beslutninger – uanset om de arbejder fra kontoret eller andre steder fra. Så fra virksomhedens stol er det vigtigt at følge med tiden, fordi digitale nomader pr. definition ikke er fanget af geografi og let kan skifte til en konkurrent i et andet land.

I de seneste år har det at arbejde remote fået mere opmærksomhed: Er det også en trussel mod virksomheder? 

Ikke nødvendigvis. Så længe man er opmærksom på faldgruberne, er muligheden for remote arbejde oftest en fordel, fx når det handler om at tiltrække unge talenter, som forventer større fleksibilitet på jobbet.

I vores globale rejseundersøgelse fra sidste år så vi, at færre mennesker rejser, men at antallet af rejser er nogenlunde det samme. Kombinationen af forretningsrejser efterfulgt af private rejser kan i nogle tilfælde være en fordel, der kan kompensere for den ekstra rejseaktivitet. Afhængigt af aftalen mellem arbejdsgiver og medarbejderen behøver medarbejderen ikke at betale for flybilletter, og ferien er allerede koordineret med arbejdsgiveren. For virksomheden betyder det dog, at der skal være klare linjer, så medarbejderen ikke uforvarende blander forretningsudgifter med private udgifter. Samtidig er der også udfordringen med beskatningen af flybilletten, som tidligere nævnt, som mange ikke er opmærksomme på.

Er der nogen lande, hvor virksomhederne foretrækker, at deres digitale nomade-ansatte bliver boende?

Jeg tror, at mange mennesker i Norden kender nogen – enten en slægtning eller en bekendt – som er rejst til et varmere klima, fx Portugal eller måske Bali. I dagens globaliserede samfund er internetadgang ikke et problem. Men man har også brug for adgang til kunder og kolleger i realtid – og her kommer udfordringer som fx tidszoner og helligdage ind i billedet, som gør arbejdet mindre agilt. For vi ved, at interaktion med kolleger er vigtigt, og det er svært at lave videoopkald, hvis man sover. På den måde er den globale arbejdsuge blevet kortere, og arbejdsopgaverne skal passe til den tidszone, du befinder dig i. Udover problemet med tidszoner kommer spørgsmålet om politisk stabilitet og adgang til sundhedsydelser, som er et grundlæggende krav for nordiske virksomheder, uanset branche, fordi de har en duty of care-pligt. Concur opererer ikke direkte med sundhedsmæssige forhold, men samarbejder med tredjepartsleverandører, som kan hjælpe i de forskellige lande.

Er der en specifik måde, hvorpå AI har gjort det lettere at arbejde fra et hvilket som helst sted?
AI kan være en stor hjælp, når administrative opgaver bliver komplekse, og når der skal tages hånd om hurtigt skiftende regler i forskellige lande. Platforme, der kombinerer ML-algoritmer, viden om skat, og som kan kombinere data fra forskellige kilder kan sikre fuld compliance, hvilket sparer ansatte og virksomheder for meget tid. Fra et medarbejderperspektiv behøver vi ikke engang at gå så langt som til AI. Værktøjer, der giver mulighed for mobile og digitaliserede måder at få et job udført på – som f.eks. udgifts- og fakturahåndtering – er grundlaget for remote arbejde.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.