Annons:

Det norske forbrugerråd anklager flyselskaber for vildledende annoncering

Tror flyselskaber som SAS og Norwegian forsøger at "grønvaske" flyindustrien.

Nu opfordrer de tilsynsmyndighederne til at gribe ind over for markedsføringen af ​​”klimaneutrale” flyvninger. Blandt de virksomheder, der er anklaget for at drive vildledende markedsføring, er Norwegian og SAS.

– Uanset om du betaler en “grøn billet” eller ej, vil dit fly stadig udlede drivhusgasser, så at fremstille flyvning som en bæredygtig transportform er ren greenwashing, siger direktør Inger Lise Blyverket i Forbrugerrådet Norge i en pressemeddelelse.

– I en tid, hvor mange gerne vil rejse mere bæredygtigt, bør flyselskaberne straks stoppe med at tilbyde forbrugerne falsk god samvittighed. Vi opfordrer myndighederne til at skrue ned for denne praksis, fortsætter hun.

Vil give bøde for ulovlig markedsføring
Den europæiske forbrugerorganisation BEUC og medlemsorganisationer fra 18 lande sendte torsdag et brev til Europa-Kommissionen og netværket af forbrugertilsynsmyndigheder. De beder om en europæisk undersøgelse af sagen og bøder for ulovlig markedsføring.
Det norske Forbrugerråd har sendt et brev til Forbrugertilsynet.

Blandt de påstande, forbrugerorganisationerne mener er vildledende, er argumenter om, at det at betale ekstra kan “erstatte”, “neutralisere” eller “kompensere” for CO2-udledningen fra en flyvning, eller at det kan bidrage til udviklingen af ​​”bæredygtigt flybrændstof”.

Ser frem til nye retningslinjer
Norwegian har som mål at skære 45 procent af sit eget udslip i 2030, skriver kommunikationschef Charlotte Holmbergh i en mail til NTB.
Hun tilføjer, at flyselskabet ser frem til klarere retningslinjer på EU-niveau for, hvordan man kommunikerer om bæredygtighed. Det samme gør SAS.

– Hos Norwegian ønsker vi at opnå så markante reelle emissionsreduktioner som muligt, så hurtigt som muligt, skriver Holmbergh.

Hun peger på, at flyselskabet har samarbejdet med industrien for at hjælpe med at øge produktionen af ​​”bæredygtigt flybrændstof”, som Norwegian mener er den bedste og mest effektive måde at reducere emissionerne på.

– I mellemtiden tilbyder vi kunder, der ønsker at støtte CO2-reducerende projekter, der er certificeret af FN og Gold Standard, skriver Holmbergh.

SAS er overrasket
SAS er overrasket over kritikken.
– Vi i SAS forsøger at lede denne vigtige transformationsrejse, og vi er meget opmærksomme på, at vores markedsføring ikke vildleder, skriver Tonje Sund, pressechef hos SAS i Norge, i en mail.

SAS har investeret i at reducere sin miljøbelastning gennem blandt andet at bruge mere brændstofeffektive fly og øge brugen af ​​Sustainable Aviation Fuel (SAF), fortsætter hun.

– Denne indsats har allerede ført til mærkbare emissionsreduktioner og kan fortsætte med at gøre en væsentlig forskel, efterhånden som teknologien skrider frem, skriver Sund.

(© NTB)

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.