Det velhavende kongerige Saudi-Arabien har længe været et af verdens sværeste lande for ikke-muslimer at besøge. Men Saudi Vision 2030-strategien omfatter billioner af investeringer i infrastruktur for fritidsrejsende.
Ambitionen er at modtage 100 millioner turister om året i 2030. Det er de samme mængder, som Frankrig, en af verdens mest populære rejsedestinationer, modtager. Et så ambitiøst mål kan kun nås ved at tiltrække rejsende globalt. I øjeblikket står der meget i vejen, herunder anklager om menneskerettighedskrænkelser og meget strenge regler for kvinder.
Hvordan kan det være, at Saudi-Arabien investerer massivt i global turisme på trods af klare forhindringer? Travel News opstiller fire underliggende årsager og byggesten.
1. Økonomisk diversificering
Den grundlæggende årsag er økonomisk. På længere sigt ønsker Saudi-Arabien at mindske olieafhængigheden, og turismen er en del af en overordnet strategi for at diversificere landets forretningsmuligheder.
De fleste nye hoteller i hele Mellemøsten er i øjeblikket ved at blive bygget her. Myndighederne ønsker blandt andet at gøre Al Uqair-området til et populært feriemål og udvikle historiske Al-‘Ula på samme måde som Petra i Jordan. Luksushotelkæden Aman er blandt dem, der etablerer sig.
I Riyadh bliver den nye King Salman International Airport et globalt transport- og logistikknudepunkt. Det nye nationale flyselskab Riyadh Air skal kunne konkurrere med regionale selskaber som Emirates.
Det har også taget international hjælp til at lancere marketingkampagner i Storbritannien, Australien, Kina og Japan.
I alt forventes det at skabe hundredtusindvis af arbejdspladser.
2. En fremvisning af kulturskatte
Myndighederne mener, at landet hviler på en historisk og kulturel skattekiste med stort potentiale. Turismen vil derfor, i hvert fald i første omgang, i høj grad hvile på ting som verdensarv og naturskønne miljøer ved Det Røde Hav og oppe i bjergene.
Repræsentanter fra Saudi Arabian Tourist Board har blandt andet været på studiebesøg i Kina og Indien. De ønsker bedre at forstå, hvordan disse aspekter kan markedsføres til vigtige målgrupper i to af verdens mest folkerige nationer.
3. Engagement i den private sektor
Saudi-Arabiens offentlige investeringsfond, Public Investment Fund, har etableret Saudi Tourism Investment Company, Asfar, med det formål at støtte væksten i landets turisme.
Asfar vil blandt andet investere i nye turismeprojekter og udvikle destinationer. Ved at forbedre vilkårene for leverandører, iværksættere, små og mellemstore virksomheder skal den private sektor på lokalt plan også blive stærkere.
Privat udlejning af boliger til internationale besøgende er nu også tilladt.
4. Sportsbegivenheder
Et af målene med Saudi Vision 2030 er at etablere landet som et regionalt knudepunkt for store sportsbegivenheder. Afholdelse af denne type begivenheder tiltrækker en ekstra type forbruger ud over turister, der primært er interesserede i landets unikke seværdigheder.
Indtil videre har Saudi-Arabien modtaget Formel 1-løb og vigtige boksekampe, og myndighederne investerer nu også i golf og fodbold. En rapport fra revisionsfirmaet Ernst & Young viser, at Saudi-Arabiens sportsbegivenhedsindustri forventes at stige til en værdi på 3,3 milliarder i 2024.
Kilde: Shift