“Vi mærker en stærk medvind lige nu”
Danmarks storlufthavn i Kastrup har været i en stærk trend siden pandemien sluttede og har styrket sin position som Nordens største lufthavn. Ikke mindst Arlanda har tabt terræn til København, som efter et stærkt sidste år har øget passagertallet med 11 procent i perioden januar til april i år i forhold til samme periode sidste år. Passagertallet er stadig 7 procent lavere end i 2019, før pandemien ramte og ændrede flyrejser, men adm. direktør Christian Poulsen siger til Di, at det tal vil blive overgået næste år.
– Vi mærker en stærk medvind lige nu, men venter stadig på, at rejsen til og fra Kina tager fart igen efter pandemien. Den vigtigste forklaring bag den kraftige vækst er, at København har styrket sin position som transferlufthavn, det vil sige et knudepunkt for passagerer, der skifter fly.
Af passagererne kommer 41 procent fra Danmark og 13 procent fra Sverige. Det største flyselskab er SAS med 32 procent af trafikken, Norwegian med 15 procent og Ryanair med 8 procent Hvis Kastrup har medvind, har Sveriges storlufthavn det sværere. Antallet af langdistanceruter bliver færre og når SAS nu styrer transfertrafikken til København, er Arlanda taberen. Som Di tidligere har skrevet, steg antallet af passagerer på Arlanda klart mindre end i Københavns Lufthavn sidste år.
Med en vækst på 4 procent i årets første måneder fortsætter tabet af markedsandele. Sammenlignet med før pandemien havde Arlanda 15 procent færre passagerer.
Christian Poulsen ønsker ikke at pege på Arlanda som en seriøs konkurrent til Københavns Lufthavn, men nævner i stedet Zürich, Wien og Hamborg. Han indrømmer samtidig, at der er en konkurrencesituation.