Flyafgiften blev indført af den tidligere regering i 2018 for at mindske luftfartens klimapåvirkning. Tidö-partierne og flyselskaberne har tidligere hævdet, at afgiften påvirker Sveriges konkurrenceevne negativt og nu vælger de at fjerne den.
Statsminister Ulf Kristersson (M):
– Hvis man vil beskytte muligheden for at have gode flyforbindelser og Sverige som internationalt knudepunkt, skal man sørge for ikke at diskriminere selve den konkurrencefordel, som Sverige kan have. Det er både i tråd med den langsigtede klimapolitik og at sikre det lange lands rejsemuligheder, siger statsminister Ulf Kristersson.
Energi- og industriminister Ebba Busch (KD) siger samtidig, at bortskaffelsen er ekstrem vigtig for svensk erhvervsliv.
– Det er meget vigtigt for mange virksomheder og store dele af erhvervslivet – at vi kan vedligeholde flyruter. Det er også sådan, at kun et mindretal af landene inden for EU har en luftfartsskat. Det giver Sverige en kæmpe konkurrencemæssig ulempe, siger hun.
Tidö-partierne forventer, at den skrottede flyveafgift vil øge flyvningen og flytrafikken – og at der dermed er risiko for øget udledning.
Når afgiften fjernes, forventer Tidö-partierne, at en flybillet bliver domesticeret og inden for Europa vil være omkring 80 SEK lavere og uden for Europa SEK 325 lavere.