Tilsynet sætter fokus på lang arbejdstid og advarsler fra medarbejdere, der ikke følges op af ledelsen.
– Vi mener, at SAS på alle punkter er på ydergrænsen af reglerne. Summen af det vil være uberettiget, siger Roger Klokset fra den norske SAS pilotforening (NSF) til Aftenposten.
Luftfartstilsynet kategoriserer afvigelser ud fra fem niveauer. Alle ni afvigelser i kontrollen er kategoriseret som niveau 2. Dette er trinnet under niveau 1, hvor der vurderes restriktioner, såsom arbejdsstandsninger.
Tilsynet konkluderer ifølge Aftenposten, at SAS har “meget at lave, når det kommer til systematisk HSE-arbejde”, og at der er behov for “væsentlige tiltag” for at overholde de gældende regler.
– Sikkerhedstjenesten er involveret i arbejdet, og vi har en god dialog med tilsynet om forholdene, siger SAS pressetalsmand Joachim Sponheim til avisen.
SAS har på det seneste været i konflikt med sine egne piloter. Flyselskabet har anklaget piloterne for at udføre ulovlige sygefraværsaktioner, efter at de i sidste weekend måtte aflyse 30 flyvninger som følge af teknisk svigt og sygdom blandt besætningen. Pilotforeningerne NSF og SAS Norway Flygerforening (SNF) har afvist anklagerne.