OAG meddeler, at den aktuelle konsensus er, at industrien vil nå 4,8 milliarder sæder i løbet af 2022, hvilket vil være en stigning på 31 procent i forhold til 2021, da industrien er kommet stærkt tilbage i mange dele af verden, især i Europa og Nordamerika.
Chief Analyst John Grant udtaler, at man har set et “tilbagevenden af stabilitet” i flyselskabernes ruteplaner i de seneste uger med mindre volatilitet siden begyndelsen af september.
”Den fortsatte tillid til markedet afspejles i flyselskabskapaciteten, der stort set forbliver uændret uge-til-uge indtil årets udgang med nogle beskedne stigninger i kapaciteten rapporteret,” tilføjede Grant.
OAG-tallene viser, at det ugentlige samlede antal flysæder i Vesteuropa, i midten af oktober, nåede omkring 22 millioner, hvilket var ca. 9,5 procent mindre end den samme uge i 2019, men en stigning på 37 procent sammenlignet med 2021.
Mange flyselskaber, især lavprisselskaberne, vil begynde at skære ned på deres flyvninger i vinterplanen fra slutningen af oktober. OAG siger, at Ryanair og EasyJet vil reducere sædeantallet med henholdsvis 25 procent og 27 procent næste måned sammenlignet med denne uges tal.
Grant siger, at sommeren 2022 har vist en “rekordindtjeningsperiode for mange flyselskaber og for mange andre og lufthavne en daglig kamp med tilgængelige ressourcer”.