Dette var et af hovedresultaterne i en undersøgelse blandt 150 rejseindkøbere, som er en del af BTN Europes 2022 Essential Guide to Online Booking Tools.
På spørgsmålet om, hvorfor de valgte deres nuværende OBT, sagde 65 procent af køberne, at det var brugervenligt, foran at være kompatibelt med rejsepolitikken (55 procent) og muligheden for at tilpasse værktøjet med deres egen branding og beskeder (52 procent). Prisen var på fjerdepladsen med 45 pct
Undersøgelsen viste, at de fleste købere enten var tilfredse eller meget tilfredse med deres nuværende OBT (74 pct.), mens kun 8,5 pct. var enten utilfredse eller totalt utilfredse.
Når det kommer til indhold, siger de fleste købere, at deres OBT giver omfattende eller meget omfattende indhold til fly (79 procent) og indkvartering (76 procent). Men dette tal falder til godt 50 procent af køberne til tog, hvilket peger på den nuværende fragmentering i europæiske jernbaner, både på tværs af landegrænser og endda inden for samme land.
Lidt over halvdelen af køberne (53 procent) sagde, at de ikke betalte nogen etableringsgebyrer, når de implementerede deres valgte OBT, mens 43 procent sagde, at der var løbende faste omkostninger forbundet med at bruge deres værktøj, såsom vedligeholdelses- eller uddannelsesomkostninger.
Hvad angår omkostningerne ved at foretage en reservation, betalte størstedelen af køberne (68 procent) et fast gebyr pr. transaktion, mens de andre stod over for en anden form for bookinggebyr, og kun syv procent havde slet ikke noget bookinggebyr.
En betydelig del af køberne sagde også, at der var behov for forbedringer på områder som at deres OBT er mere lydhør over for ændringsanmodninger og tilbyder bedre træning.
Læs hele BTN Europes 2022 Essential Guide to Online Booking Tools.