Annons:

Dansk rederi skal bruge kendt system fra luftfarten

For første gang herhjemme skal Molslinjens hurtigfærge udstyres med et system, så den selv kan finde ind til kajen. Et såkaldt auto-docking-system testes i første omgang på Bornholm, inden systemet installeres på alle rederiets hurtigfærger.

Hurtigfærgen Express 1 på Bornholmslinjens rute mellem Rønne og Ystad vil i løbet af få uger selv kunne lægge til kaj. Færgen udstyres som den første færge i Danmark med et såkaldt auto-docking-system i stil med de systemer, som kendes fra luftfarten, hvor civile fly også selv finder ned på jorden.

Systemet er udstyret med CyScan laser, Differential GPS og vindmålere, der skal hjælpe kaptajner, som lægger til og fra kaj mange gange på en dag under forskellige vejrforhold.

– Systemet arbejder sammen med kaptajnen om at gøre disse ofte vanskelige manøvrer mere effektive. Det er den fine kombination af erfarne besætninger og ny teknologi, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

SmartDock testes på Express 1, når hurtigfærgen i slutningen af uge 10 atter er på Bornholm efter endt dok-ophold i Frederikshavn. Systemet benyttes allerede af færgen mellem øerne Stord, Tysnes og Huglo i Norge.

Kommentarer är stängda.

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.