Den danske hotelkæde, Zleep Hotels, er blandt de første virksomheder i Norden til at anvende et helt nyt digitalt markedsføringsredskab på Facebook.
Facebook-filtre er som sådan ikke noget nyt. Siden 2018 har alle danske Facebook-brugere haft mulighed for at anvende filtre. Filtrene er yderst populære, især blandt de yngre målgrupper, og nu åbner Facebook op for et kommercielt brug af funktionen.
Den danske hotelkæde Zleep Hotels er en af de første danske virksomheder til at bruge den nye funktion. De kan bruge filteret i annoncer og dermed indsamle data og statistik til brug i deres videre markedsføring. I fagsprog kaldes filterfunktionen augmented reality (AR), der på dansk nok bedst oversættes til udvidet eller forstærket virkelighed. Ifølge det danske Facebookbureau, CPC Social, der er eksperter inden for adfærdsbaseret annoncering, er der et enormt markedsføringspotentiale i brugen af augmented reality:
– Vores forventning til AR-filtre som annonceformat er stor, og det er et format, vi tager meget seriøst som både branding- og salgsmateriale. For Zleep Hotels er dette en rigtig god mulighed for at øge kendskabet til brandet på en sjov og interaktiv måde, fortæller Christian Rosenbech, Partner & Head of Client Marketing and Production i CPC Social.
For at få adgang til filteret via Facebook, skal man befinde sig nær et Zleep-hotel. På Instagram kan filteret tilgås af alle uanset lokation.
– Vi har tænkt længe og grundigt over, hvordan vi får skabt et filter, der adskiller sig fra markedets store udbud, og svaret har vist sig at ligge lige til højrebenet. Hos Zleep går man træt i seng, så sover man skønt, og så vågner man frisk og veludhvilet den næste dag, og netop den rejse afspejler vores filter i en karikeret udgave. Facebook er en uundværlig platform i vores brandingstrategi, og derfor har vi valgt også at satse på det sociale medies AR-funktion, for herved at få Zleep endnu længere ind i folks bevidsthed, fortæller Marketing Manager i Zleep Hotels, Bettina Wähling.
Zleep Hotels’ nye Facebookfilter er produceret i samarbejde med CPC Social og Khora Virtual Reality.