Danske rejsende i sommerferien kommer til at betale prisen for mangel på flyveledere i Mellemeuropa. Københavns Lufthavne forventer stigende flyforsinkelser og aflysninger og kræver politisk handling i EU.
Flere end hver tredje flyafgang fra CPH kan blive forsinket. Mangel på flyveledere i Mellemeuropa kommer til at betyde, at antallet af forsinkede flyafgange og ankomster vokser, og det vil også ramme danskerne.
Det skriver Københavns Lufthavne i en pressemeddelelse.
Samlet nåede flyforsinkelserne i Europa op på 19 millioner minutter sidste år. Det er en fordobling i forhold til året før – og tallet forventes at blive endnu højere i år. Det forventer Naviair, som står for flyveledelsen i dansk luftrum:
– Flyselskaberne, lufthavnene og Naviair gør hvad vi kan for at indhente den tid, flyene taber i luftrummet over Mellemeuropa. Men forsinkelserne rammer os som en dominoeffekt her i Danmark, fortæller administrerende direktør i Naviair, Carsten Fich.
Derfor opfordrer Naviair og Københavns Lufthavne til fælles politisk handling i EU. De forventer, at der vil komme støtte fra den danske regering og pointerer, at det er oplagt op til valget for Europa-Parlament:
– Der er brug for en målrettet indsats i EU, så de lande, der er årsagen til forsinkelserne, får incitament til at investere i f.eks. uddannelsen af nye flyveledere. siger Carsten Fich.
– Der bør skabes fokus på problemstillingen og presses på for en fælles europæisk løsning. En løsning der giver incitament til at sikre tilstrækkelig kapacitet i det europæiske luftrum, så Danmarks og EU’s rejsende kan komme afsted på ferier og forretningsrejser uden forsinkelser, siger Carsten Fich.
Flyforsinkelser koster Københavns Lufthavn store økonomiske tab. To tredjedele af forsinkelser sker som direkte konsekvens af, at der mangler flyveledere og kapacitet i de travleste områder i Tyskland, Holland, Belgien og Luxembourg. Den sidste tredjedel af forsinkelserne er primært forårsaget af vejret og f.eks. strejker blandt især de franske flyveledere.
– Dels ankommer mange fly for sent. Dels er det svært at komme afsted igen, fordi luftens motorveje sydpå er overfyldte. Det betyder, at mange fly må vente på at få tilladelse til at lette igen. Travlheden over det centrale Europa betyder også at fly, der er klar til rettidig afgang, ikke kan få lov at lette, fordi der ikke er plads på deres flyverute ned gennem Mellemeuropa, forklarer Thomas Woldbye.
Faktaboks – sådan så sommeren 2018 ud (juni, juli og august)
- Gennemsnitligt blev mellem 40 og 50 procent af alle passagerflyvninger ud af CPH påvirket pga. forsinkelser i Europæisk Luftrum.
- Enkelte dage blev over 60 procent af alle passagerflyvninger ramt af forsinkelserne i Europæisk luftrum.
- Forsinkelserne varede i gennemsnit cirka 40 minutter