Rapporten om ‘Technological Transformation in Corporate Travel’, der er udgivet i fællesskab af GBTA og event management software og hospitality teknologivirksomheden Cvent, omfatter en undersøgelse af travel managers og rejseindkøbere i Europa og Nordamerika.
Dette viste, at 75 % af de adspurgte rejseindkøbere var interesserede i at bruge AI-drevne chatbots til at besvare spørgsmål om rejseprogrammer.
Halvdelen af køberne (51 %) var interesserede i at tilbyde blockchain-baserede bookinger og 49 % blockchain-baserede betalinger – en overraskende konstatering, da flertallet af mennesker ikke forstår blockchain og dets begrænsede antal brugssager.
Undersøgelsen viste, at 29 % af rejseprogrammerne har en fuldtidsansat med fokus på teknologirelaterede ansvarsområder såsom indkøb af nye digitale værktøjer, konfiguration af booking- og udgiftsløsninger, styring af dataindsamling eller fremdrift af teknologitransformation.
I Europa sagde 36 % af rejsekøberne, at deres virksomhed har en sådan rolle, sammenlignet med 22 % i Nordamerika.
Rejsekøberne vurderede i gennemsnit, at næsten en femtedel (18%) af rejsebudgetterne nu bruges på teknologi.
En tredjedel af køberne (36 %) forventede, at teknologiforbruget ville vokse i år, selvom 43 % af køberne i Europa forventede øget forbrug sammenlignet med 30 % i Nordamerika.
Tre ud af fem leverandører (61 %) forventede, at virksomhedens forbrug på intern teknologi ville stige i år og 56 % på rejsende-vendt teknologi.
Imidlertid forventede 83 % af de adspurgte rejsebureauer (TMC) at investere mere i intern teknologi, og 79 % af TMC’erne ville bruge mere på rejsende-vendt teknologi.
Mere end en tredjedel af de adspurgte inden for hospitality (37 %) sagde, at deres virksomheds brug af teknologi ‘har plads til at blive bedre’ sammenlignet med kun 10 % af rejseleverandørerne.