Flightright har sammenlignet 20 flyselskaber i Europa ud fra mængden af forsinkelser og aflysninger, villigheden til at tilbagebetale kompensation til flypassagerer og generel kundeopfattelse.
Flyselskaberne er vurderet ud fra pålidelighed, betalingsadfærd og kundeopfattelse over en 6-måneders analyseperiode fra 1. december 2023 til 31. maj 2024. I Flightright Index 2024 rangeres flyselskaberne nu fra 1 til 5 i de tre kategorier, hvor 1 er den dårligste vurdering og 5 er den bedste vurdering.
Benedikte Bolvig Lund, som er advokat og juridisk direktør i den danske virksomhed Flyhjælp mener, at flyselskaberne skaber problemer for rejsende og bør holdes til ansvar:
”Vi synes, at det er vigtigt at gøre denne type af information tilgængelig for flyrejsende, så de kan bestille deres næste ferie på et oplyst grundlag. Vi håber desuden, at det vil forpligte flyselskaberne til at forbedre deres service overfor kunderne”
Nr. | Flyselskab | Samlet bedømmelse
(gennemsnit) |
Pålidelighed | Betalingsadfærd | Kundeopfattelse |
1 | British Airways | 2,09 | 2,0 | 2 | 2,28 |
2 | Lufthansa | 2,10 | 2,0 | 2 | 2,29 |
3 | Aer Lingus | 2,30 | 3,0 | 2 | 1,89 |
4 | KLM | 2,38 | 2,0 | 3 | 2,15 |
5 | Air Dolomiti | 2,52 | 2,0 | 3 | 2,56 |
6 | Turkish Airlines | 2,52 | 4,5 | 1 | 2,07 |
7 | Wizz Air | 2,60 | 4,0 | 2 | 1,79 |
8 | Vueling | 2,61 | 4,0 | 2 | 1,82 |
9 | Swiss Air | 2,63 | 3,5 | 2 | 2,40 |
10 | Ryanair | 2,65 | 4,0 | 2 | 1,96 |
11 | TAP Portugal | 2,76 | 3,0 | 3 | 2,27 |
12 | Easyjet | 2,76 | 4,0 | 2 | 2,27 |
13 | Wideroe’s Flyveselskap | 2,95 | 3,5 | 3 | 2,35 |
14 | Eurowings | 2,98 | 3,5 | 3 | 2,45 |
15 | Discover airlines | 3,00 | 2,5 | 4 | 2,50 |
16 | Air France | 3,14 | 3,0 | 4 | 2,42 |
17 | Iberia | 3,20 | 4,5 | 3 | 2,11 |
18 | Condor | 3,21 | 4,0 | 3 | 2,63 |
19 | Austrian | 3,25 | 3,0 | 4 | 2,74 |
20 | Transavia France | 3,49 | 4,5 | 4 | 1,98 |
Sådan er flyselskabernes pålidelighed vurderet
I denne kategori har vi vurderet de enkelte flyselskabers tal for forsinkelser og aflysninger for at vise, hvilke flyselskaber der er særligt pålidelige eller upålidelige.
For at gøre dette trækker vi på vores interne database med millioner af flydata, som opdateres dagligt. Vi sammenligner dem også med kommercielle udbyderes databaser for at sikre, at oplysningerne er så nøjagtige som muligt.
Aflysninger:
Hvis flyselskaberne har aflyst mindre end 0,51 procent af alle afgange i den undersøgte 6-måneders periode, får de 5 point. Hvis de har aflyst mere end 2,50 procent af alle afgange, får de 1 point.
Aflysninger i procent (samlede aflysninger ud af planlagte flyvninger):
0,00 % til 0,50 % = 5 point
0,51 % til 1,00 % = 4 point
1,01 % til 1,50 % = 3 point
1,51 % til 2,50 % = 2 point
over 2,50 %: = 1 point
Forsinkelser:
Med hensyn til forsinkelser analyserede vi alle flyafgange med forsinkelser på mindst 15 minutter. kategoriserede alt under 15 minutter som rimeligt punktligt. Hvis mindre end 5,1 procent af flyselskabernes afgange er forsinkede i løbet af perioden, får de 5 point. Flyselskaber, hvor mere end 30 procent af alle afgange er forsinket med mindst 15 minutter, får derimod 1 point.
Forsinkelser i procent fra 15 min (forsinkelser ud af samlede flyvninger):
0,00 % til 5,0 % = 5 point
5,1 % til 10,0 % = 4 point
10,1 % til 20,0 % = 3 point
20,1 % til 30,0 % = 2 point
30,1 % og derover = 1 point
Sådan er flyselskabernes betalingsadfærd vurderet
Her har vi undersøgt, hvor hurtigt de enkelte flyselskaber udbetaler kompensation til Flightright som følge af flyforsinkelser og -aflysninger.
På den ene side vurderede vi, hvor hurtigt de enkelte flyselskaber betalte kompensation direkte til Flightright, uden at vi skulle sende en ekstra anmodning om betaling. De flyselskaber, der betalte over 40 procent af kompensationen direkte til os, fik 5 point. De flyselskaber, der betalte mindre end 10 procent direkte til os, fik 1 point.
For det andet så vi på, hvor mange dage flyselskaberne havde brug for efter vores anmodning om betaling for at overføre de tilsvarende kompensationsbetalinger til Flightright. Hvis de brugte mindre end 15 dage, giver vi 5 point. Hvis det tog 101 dage eller længere, får de 1 point.
Direkte betalinger til Flightright:
+ 40 % = 5 point
30 % til 40 % = 4 point
20 % til 30 % = 3 point
10 % til 20 % = 2 point
5 % til 10 % = 1 point
Dage siden betalingen blev foretaget efter anmodningen om betaling:
0 dage til 14 dage = 5 point
15 dage til 30 dage = 4 point
31 dage til 70 dage = 3 point
71 dage til 100 dage = 2 point
101 dage og derover = 1 point
Sådan er kundeopfattelserne af flyselskaberne vurderet
Vi gennemførte en undersøgelse for at analysere, hvor tilfredse tusindvis af deres kunder er med de forskellige flyselskabers service og hvor hurtigt og pålideligt de flyrejsendes bekymringer blev håndteret. Undersøgelsen omfatter i alt syv spørgsmål om tilgængeligheden af flyselskabernes kundeservice, informationspolitik og passagerstøtte ved flyproblemer. Der var altid fem mulige svar på spørgsmålene, hvor det dårligste svar blev bedømt med 1 point og det bedste svar med 5 point.
1: Hvor tilfreds var du med tilgængeligheden af dit flyselskabs kundeservice, efter at du var blevet informeret om problemet (forsinkelse eller aflysning)?
2: Hvordan vil du vurdere kvaliteten af den information, du modtog fra flyselskabet, efter at dit fly var forsinket eller aflyst?
3: Hvor hurtigt reagerede flyselskabet på din henvendelse?
4: Hvor tilfreds var du med de løsninger, som flyselskabet tilbød for at afhjælpe de gener, som forsinkelsen/aflysningen medførte?
5: Tilbød flyselskabet dig hotelovernatning, hvis det var nødvendigt?
6: Hvad synes du om den generelle hjælpsomhed hos flyselskabets personale under hændelsen?
7: Vil du på baggrund af din oplevelse anbefale dette flyselskab til andre rejsende?