Annons:

Braathens udnævnt for bæredygtig forretningsstrategi

Tidligere denne måned blev Braathens udnævnt til Fortunes "Change the world list" over mere end 50 virksomheder, der har haft en positiv social eller miljømæssig indvirkning gennem aktiviteter, der er en del af deres kerneforretningsstrategi.

I juni genneførte det svenske flyselskab, hvad de hævder at være den første regionale flyvning ved hjælp af 100% bæredygtigt luftfartsbrændstof (SAF) i begge motorer. Formålet med den cirka en times flyvning fra Malmø til Stockholm var at “vise, at det er muligt,” siger Maria Fiskerud, chef for bæredygtighed i Braathens. Og der er ingen tid til at spilde: “Vi har målet om at nå Net Zero i 2030,” tilføjer hun, “og for at kunne gøre det, er vi nødt til at starte nu.”

Den svenske flyselskab bevæger sig væk fra fossile brændstoffer takket være en stor del af  støtte og incitamenter fra den svenske stat; Braathens’ ejer Per. G. Braathen brænder for bæredygtighed ifølge Fiskerud.

Regeringens “fossilt frit Sverige” initiativ har sat mål, herunder at gøre indenlandske flyvninger fossilfrit inden 2030. Den statsejet lufthavnsoperatør Swedavia, der driver 10 lufthavne i landet, begyndte i juni at opkræve afgift baseret på flyselskabets niveauer af CO2-emissioner .

Regeringen stiller også krav til virksomheder i forskellige brancher om at sænke deres emissioner, når de rejser, siger Fiskerud. Disse virksomheder, kræver at transportøren finder måder at hjælpe dem med at nå deres mål.” Det næste trin er, at flyselskabet bliver 100% SAF-certificeret, hvilket det kan gøre ved at certificere enten brændstof eller motor.

”Selvom det er krævende, og det er vanskeligt, tror jeg, det kan være godt at leve i et hjørne af verden, hvor bæredygtighed er øverst på dagsordenen” siger hun.

En udfordring med at bevæge sig væk fra fossilt brændstof er, at produktion af SAF mangler; Kun 100.000 tons SAF er i øjeblikket tilgængeligt globalt, siger Fiskerud. Men hun tilføjer, at flere og flere produktionssteder forventes at åbne i de kommende år. ”Folk og virksomheder kommer faktisk nu til os, fordi de læser om os,” siger Fiskerud. ”I dag er det virkelig, virkelig svært at få fat på SAF, fordi der er så mange flyselskaber i verden, der vil have det.”

SAF kan koste fire til fem gange så meget som fossilt brændstof, siger Fiskerud. Braathens overfører disse omkostninger til villige passagerer med et valgfrit tillæg på 150 svenske Kroner for en times flyvning ved hjælp af 50% SAF.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.