Annons:

Booking.com vokser på Airbnb-marked

Forskellen på det traditionelle hotelophold og Airbnb-rejseformen, hvor man bor i private hjem, bliver stadigt mere udvisket. Det viser nye og overraskende tal fra hotelbookinggiganten Booking.com.

Det er første gang Booking.com offentliggør tal, der isoleret viser udviklingen i forretningsområdet ”alternative overnatningsformer”, der dækker over ”alt andet end det traditionelle hotelværelse”. Men tallene, der er fra 2018, overrasker: Med en omsætning på 2,8 mia.USD over hele 2018 udgør ”Airbnb-modellen” nu hele 20% af den totale udlejningsomsætning hos Booking.com. Og alene i årets tredje kvartal var omsætningen indenfor ”alternative overnatningsformer” på godt 1 mia. USD.

Dermed illustreres det for første gang, at også de internationale hotelsøgemaskiner har godt fat i det private udlejningsmarked. Et marked brancheanalytikere ellers hidtil har vurderet var forbeholdt aktører som Airbnb, HomeAway m.fl.

Målt på antallet af udlejede enheder noterer Booking.com med tilfredshed 5,7 mio. udlejninger i løbet af 2018, og samtidig konstaterer bookingplatformen, at over 40% af de aktive kunder har prøvet ”alternative overnatningsformer” mindst én gang i løbet af de seneste 12 måneder.

Booking.com lancerede sit private udlejningskoncept i Danmark sidste år. På verdensplan har platformen ca. 1,8 mio. private hjem til udlejning, svarende til ca. syv pct. af det totale inventory.

Kommentarer är stängda.

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.