Forskellen på det traditionelle hotelophold og Airbnb-rejseformen, hvor man bor i private hjem, bliver stadigt mere udvisket. Det viser nye og overraskende tal fra hotelbookinggiganten Booking.com.
Det er første gang Booking.com offentliggør tal, der isoleret viser udviklingen i forretningsområdet ”alternative overnatningsformer”, der dækker over ”alt andet end det traditionelle hotelværelse”. Men tallene, der er fra 2018, overrasker: Med en omsætning på 2,8 mia.USD over hele 2018 udgør ”Airbnb-modellen” nu hele 20% af den totale udlejningsomsætning hos Booking.com. Og alene i årets tredje kvartal var omsætningen indenfor ”alternative overnatningsformer” på godt 1 mia. USD.
Dermed illustreres det for første gang, at også de internationale hotelsøgemaskiner har godt fat i det private udlejningsmarked. Et marked brancheanalytikere ellers hidtil har vurderet var forbeholdt aktører som Airbnb, HomeAway m.fl.
Målt på antallet af udlejede enheder noterer Booking.com med tilfredshed 5,7 mio. udlejninger i løbet af 2018, og samtidig konstaterer bookingplatformen, at over 40% af de aktive kunder har prøvet ”alternative overnatningsformer” mindst én gang i løbet af de seneste 12 måneder.
Booking.com lancerede sit private udlejningskoncept i Danmark sidste år. På verdensplan har platformen ca. 1,8 mio. private hjem til udlejning, svarende til ca. syv pct. af det totale inventory.