Booking.com er parat til at udbetale millioner af kroner, som danske hoteller, kroer og bed & breakfast-virksomheder har til gode hos den globale techgigant.
Det skriver Booking.com i et brev til HORESTA, efter at HORESTA mandag gjorde det klart over for koncernens internationale hovedsæde i Holland, at man ville overveje retslige skridt, hvis Booking.com fortsatte med at udskyde udbetalingen af virksomhedernes tilgodehavender.
”Vi er meget tilfredse med, at Booking.com har reageret med bekræftelse på, at de nu udbetaler pengene. Det manglede også bare. De har nu i tæt på fire måneder undskyldt sig med tekniske vanskeligheder. Men når man er en global koncern med 17 milliarder USD i årlig omsætning, så må man kunne finde andre løsninger på den slags udfordringer”, siger HORESTAs adm. direktør, Pia E. Voss.
Hun glæder sig over, at HORESTAs henvendelse til Booking.com sammen med massiv medieomtale og opbakning fra erhvervsminister Morten Bødskov har båret frugt.
Det er de små og mellemstore virksomheder i branchen, som er hårdest ramt. Mange af dem har tilgodehavender på 100.000-200.000 kroner, men HORESTA har også medlemmer, som har over 5 millioner kroner til gode.
”For den enkelte virksomhed kan selv et lille tilgodehavende udfordre likviditeten. Det er på ingen måde i orden, at udbetalingerne har været så længe undervejs”, siger Pia E. Voss.
HORESTA holder nu Booking.com op på dagens løfte.
”Det har været en lang proces, hvor de gang på gang har lovet vores medlemmer, at de ville få deres penge, men igen og igen har udskudt udbetalingen. Derfor vil vi følge sagen helt til dørs”, siger Pia E. Voss.