Boeing hævder at have løst problemerne med det automatiserede styresystem, der forventes at stå bag de to dødsulykker med 737 Max 8-flymodellen.
Hundredevis af piloter blev onsdag samlet for at deltage i en gennemgang af de ændringer, som den amerikanske flyproducent Boeing har lavet til deres 737 Max 8-model.
Piloterne er blevet uddannet i ændringerne, men der stilles stadig spørgsmål til, om korrektionerne er tilstrækkelige nok til, at flymodellen kan komme i luften igen.
– Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at sikre at ulykker som denne ikke sker igen, sagde Mike Sinnett, viceordfører for produktstrategi i Boeing, og henviste til Ethiopian Airlines-styrtet.
Ifølge Boeing er problemerne med det automatiserede styresystem MCAS blevet løst ved blandt andet at opdatere softwaren. Piloter fra fem forskellige flyselskaber er blevet underrettet opdateringen og har testet den i en flysimulator.
737 Max 8-flymodellen har været involveret i to dødsulykker inden for seks måneder. Senest var den 10. marts i Etiopien. Eksperter har peget på ligheder mellem de to ulykker, og der er teorier om, at MCAS-systemet, fik flyets næse til at pege nedad, på trods af piloterne forsøgte at rette op.
Ifølge Boeing vil systemet ikke forsøge at korrigere flyet, hvis piloten prøver at genvinde kontrollen, og systemet afbrydes, hvis to sensorer sender modstridende data. Boeing vil også installere en advarsel, der fortæller piloten, at de to sensorer ikke synkroniserer med hinanden.