Ifølge flere amerikanske medierapporter har justitsministeriet underrettet de pårørende til de 346, der døde i to flyulykker i 2018 og 2019 i Indonesien og Etiopien, at det vil fortsætte med aftalen.
En sådan aftale omfatter blandt andet bøder, anerkendelse af overtrædelser af sviglovgivningen og udnævnelse af en såkaldt “overfrakke”, en uafhængig observatør, som sikrer, at virksomheden overholder reglerne.
Boeing har indtil udgangen af ugen, søndag den 7. juli, til at svare. Hvis de siger nej, vil afdelingen tage Boeing for retten.
– Vi er kede af det. De burde bare rejse sigtelse i stedet for, siger Nadia Milleron, hvis datter døde i en af ulykkerne, til AP.
Baggrunden er en aftale indgået mellem Boeing og Justitsministeriet i 2021, som beskyttede Boeing mod at blive sagsøgt for styrtene, så længe selskabet blandt andet fulgte visse regler og betalte klækkelige bøder. For godt en måned siden meddelte afdelingen, at Boeing havde brudt aftalen og derfor kunne retsforfølges for de anklager, der blev rejst for tre år siden.
De dårlige nyheder har fulgt hinanden for Boeing siden januar, hvor et fly af modellen Boeing Air Max 9 blev tvunget til at nødlande, efter at en dørprop løsnede sig under rejsen.
Boeings aktieværdi er siden styrtdykket over 30 pct.
Eksperter har advaret om, at en domfældelse i denne sag kan få konsekvenser for Boeings status som storleverandør til blandt andet det amerikanske militær.