I 2018 og 2019 vandt Billund Lufthavn titlen som Europas bedste ruteudviklings- og marketingteam i kategorien lufthavne op til fire millioner passagerer. I 2019 vandt Billund Lufthavn samme kategori, men som verdens bedste ruteudviklings- og marketingteam.
I går, 10. maj, kunne Jan Hessellund og Jesper Klausholm igen gå på scenen og til stor glæde hente statuetten og fastholder titlen fra 2018 og 2019 i Europa. Kort tid efter blev de igen kaldt på scenen: Billund Lufthavn vandt kategorien Europas bedste ruteudviklings- og marketingteam blandt alle lufthavne.
Stoltheden er ikke til at skære igennem:
– Vi var rigtig stolte af nomineringen til denne titel i vores kategori, og vi håbede, at vi kunne forsvare den. Og det kunne vi. Men at vi også vinder som det bedste ruteudviklings- og marketingteam i hele Europa. Det er over alt forventning. De her to priser er større anerkendelse, end hvad man ellers kunne forestille sig. Og det er en kæmpe anerkendelse fra flyselskaberne af vores arbejde i Billund Lufthavn, fortæller Jesper Klausholm og fortsætter:
– Det er flyselskaberne, der nominerer og stemmer på, hvilken lufthavn, der laver de mest præcise og bedste analyser, og derefter understøtter ruternes udvikling med markedsføring i ind- og udland. Det er helt vildt. Successen kommer ikke alene. Den kommer bl.a. også fordi, Billund Lufthavn samarbejder med stærke rejsebureauer, turoperatører, virksomheder og destinationer i Danmark.
Anerkendelse til en stærk organisation
Routes Europe er en ruteudviklingskonference, hvor lufthavne og flyselskaber kan møde hinanden og ruteudvikle om fremtidige ruter eller flere afgange på eksisterende ruter. Billund Lufthavn har indtil Covid-19 haft ti års kontinuerlig vækst i både passagerer og flyruter.
Og da Covid-19 indtraf lagde Billund Lufthavn strategien, at de skulle tilbage i luften og slå markedet undervejs. Det er Billund Lufthavn kommet, og det er en fortjeneste til hele organisationen:
– Billund Lufthavn er på en spændende vækstrejse og har været det i mange år. Corona ramte vores branche hårdt, og for at komme stærkt igen lagde vi sammen med vores bestyrelse en strategi for at slå markedet på vej tilbage. Strategien har vores marketing team leveret super flot på. Det har været en ufattelig flot holdindsats, afslutter Jan Hessellund.