Amerikanske STR – der siden midten af 1980’erne har arbejdet på at producere kvantitative data og markedsindsigter til den globale turistindustri – har kaldt 2023 for “koncerternes år”. Med mange kunstnere, der har gennemført store verdensturnéer, som skabte både overskrifter og skaffet kapital i de byer, de kom igennem.
I STR’s analyse er tendensen i flere byer klar: For hoteller, der ligger i nærheden af arenaerne, er ADR, “gennemsnitlig dagpris”, gennemsnitsprisen for en hotelovernatning, skudt i vejret i løbet af de datoer, Beyoncé optrådte.
Et klart europæisk eksempel er Cardiff i Wales. Der steg ADR fra 106 til 247 dollars.
Et andet eksempel er Köln. Under Beyoncés koncertdatoer bidrog hvert premium-værelse, der kunne bookes, til den tyske bys indtægter med hvad der svarer til 892 kroner (80 dollars). Set i bakspejlet står det klart, at 93,5 procent af Kölns hotelværelser var bookede mod 61,1 procent, som er den gennemsnitlige belægning i perioden.
STR fremhæver også eksempler fra det amerikanske marked. I Houston, Texas, omsatte hotelbranchen for eksempel cirka 18 millioner dollars i løbet af de nætter, turnéen var i byen. Det svarer til en stigning på 45 procent i forhold til samme weekend i 2022.
Samtidig kan der ikke ses nogen mærkbar ændring i bookingtendenser andre steder. I London, Los Angeles og Las Vegas ser belægningen ud til at være på normale niveauer.
STR peger på, at en vigtig variabel i analysen er, hvordan koncertdatoer på hverdage og weekender påvirker folks mulighed for at rejse. Siden skolerne startede deres efterårssemester, er det for eksempel sværere for mange at booke oplevelser og underholdning, hvis det ikke er en fridag.