“Større udbud resulterer med rimelighed i øget priskonkurrence”
Condé Nast Traveler har scoutet flyselskabernes planer for næste år og ser to overordnede tendenser:
# Virkelig lange direkte flyvninger muliggjort af mere brændstofeffektive motorer.
# En ny generation af smalkropsfly, der gør det rentabelt for lavprisflyselskaberne at flyve videre til nye destinationer.
Kapaciteten, målt som antallet af flysæder, er tilbage på 2019-niveau. Et større udvalg giver rimeligvis øget priskonkurrence. Men selskaberne konkurrerer også ved at tilbyde direkte flyvninger på nye ruter. Et eksempel er Air France, der starter flyvninger mellem Charles de Gaulle og Raleigh i North Carolina, en by, der ikke er større end Gøteborg, men i en stat med lige så mange indbyggere som Sverige.
Paris er på mange måder en hot destination, ikke kun for amerikanere. Hovedsageligt på grund af OL næste sommer, men også for genindvielsen af Notre-Dame næste efterår. Byen har udvidet metroen kraftigt og en række nye luksushoteller er steget i vejret, for eksempel Chateau de Fleurs ved siden af Champs-Élysées, La Fantaisie i Montmartre eller Le Grand Mazarin.
Når amerikanerne vender tilbage til Europa, benytter United lejligheden til at starte den første direkte rute til Algarvekysten, fire gange om ugen med en Boeing 757 fra Newark til Faro. Selskabet har allerede direkte ruter til Lissabon og Porto.
Italienske Neos Air åbner den første direkte flyvning mellem USA og Sicilien, to gange om ugen fra JFK til Palermo.
Expansive Turkish Airlines begyndte allerede at flyve mellem Detroit og Istanbul for en måned siden og åbner sin fjortende rute til USA denne sommer ved at flyve Dreamliner direkte til Denver.
De amerikanere, der ønsker at blive på den anden side af Atlanten, får mange chancer for at besøge Tulum i bunden af Mexicos caribiske kyst. Byen har netop åbnet sin nye lufthavn, og Delta, America Airlines og United har alle startet en række ruter til strandparadiset med alle de gamle mayatempler.