“2023 er ikke 2019”
Passagermængden faldt med 7,7 procent i første halvår i forhold til samme periode i 2019. Andelen forbedredes støt over perioden fra et fald på 11 procent i januar til et fald på 5,9 procent i juni.
Den internationale trafik (+32,2 procent) steg dobbelt så meget som indenrigstrafikken (+16,6 procent).
ACI Europes generaldirektør, Olivier Jankovec, bekræfter, at passagertrafikken er steget i løbet af de sidste seks måneder og nærmer sig et fuldt opsving.
– Men 2023 er ikke 2019, siger han og fortsætter:
– Der er betydelige variationer i præstationer mellem de nationale markeder, og mængderne er stadig under præ-pandemiske niveauer for mere end halvdelen (52 procent) af Europas lufthavne.
Bortset fra den vedvarende effekt af krigen i Ukraine på nogle markeder, skyldes det i høj grad, at genopretningsmønstrene er strukturelle.
Disse omfatter den imponerende, men selektive udvidelse af ultra-lavpris-selskaber og det relative fald i fuld-service-selskaber, sammen med efterspørgsel efter fritidsaktiviteter samt en del indenrigstrafik, der skifter til andre transportformer.
Han tilføjede:
– Indtil videre har efterspørgslen været ekstremt robust over for vedvarende inflationspres og rekordhøje flypriser siden begyndelsen af året.
– Men når vi ser fremad og forbi de travle sommermåneder, ser vi betydelige nedadrettede risici og en del usikkerhed.
– Disse omfatter udsigterne for makroøkonomisk forværring for euroområdet og Storbritannien, samt indledende tegn på, at det diskretionære forbrug kan begynde at falde, og at pandemiske opsparingsbuffere er ved at blive udtømt.
Heathrow (-4,3 procent) genetablerede sig som den travleste europæiske lufthavn i første halvår med 37 millioner passagerer.
Istanbul (+10,4 procent) kom på andenpladsen med 35,6 millioner passagerer og er fortsat den eneste større lufthavn, der har overgået sine præ-pandemiske mængder.