Annons:

Anklager Ryanair for snyd med valutaomregning

Den engelske forbrugerorganisation Which forsøger nu at dokumentere, at lavprisselskabet Ryanair bevidst snyder sine kunder med konsekvent dårlige valutakurser, når der købes billetter på selskabets hjemmeside.

Ifølge organisationen skifer Ryanairs hjemmeside automatisk valuta til det land, hvor afgangslufthavnen ligger, hvis ikke afrejselandet i forvejen har f.eks. Euro som valuta. Og i forbindelse med omregningen til lokal valuta bruger Ryanair så, ifølge den engelske forbrugerorganisation, konsekvent en dårligere omregningskurs end en bank eksempelvis ville give.

Den engelske avis The Independent har genberegnet resultaterne fra Which-undersøgelsen, og også avisen når frem til, at det irske lavprisselskab lægger en skjult fortjeneste ind i kursomregningen. Endda en fortjeneste, der kan gøre flybilletten markant dyrere.

I salgsprocessen på nettet advarer Ryanair direkte kunderne imod at vælge betaling i en anden valuta end deres lokale. Billetkøberne kan således vælge, inden de går til betalingssiden at klikke på linket ”mere information”, og herfra benytte sig af valgmuligheden for at betale i fremmed valuta. Men her advarer Ryanair mod at bruge muligheden. Det sker med henvisning til, at man som passager risikerer at blive udsat for ”negative kursudsving” i den tid der går fra man gennemfører sin reservation, og indtil ens bank omregner til fremmed valuta, og udfører betalingen.

Ryanair selv har ikke ønsket at forklare kursforskellene overfor The Independent. Tidligere har selskabet dog svaret på tilsvarende spørgsmål, at man ”overholder såvel EU-lovgivning som nationale regler om forbrugerbeskyttelse”.

Du kan læse testen i The Independent her

Kommentarer är stängda.

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.