Annons:

Analyse: SAS går en dramatisk sommer i møde

Travel News chefredaktør Viggo Cavling analyserer situationen hos SAS i den varme rejsesommer 2023.

“At et selskab, der forventes at have 28 millioner passagerer i år, har to (2) utilfredse i begyndelsen af ​​juli, burde ikke være en stor nyhed”

Mandag topper Sveriges største nyhedskanal Aftonbladet med en nyhed om SAS. De kritiske over for, at SAS lejer wetlease-fly hen over sommeren, har fundet to personer, der er skeptiske. Den ene er ansat på avisen, den anden er SVTs økonomiske kommentator Alexander Norén.

Den første undrer sig over, om SAS er blevet “en lortevirksomhed”.

Norén er noget mere nuanceret, han undrer sig over, hvordan virksomheden har det, og om de er gået overbord…

Han måtte skifte fly, fordi wet lease-vognen fra lettiske Smartlynx havde tekniske problemer.

Sidste ord i artiklen går til den nye norske pressestemme Tonje Sund, chef for medierelationer i SAS Norge, som lover “at sikkerhed er vores første prioritet”.

At et selskab, der forventes at have 28 millioner passagerer i år, har to (2) utilfredse i starten af ​​juli, burde ikke være en stor nyhed.

Men nu er der nyhedstørke, og SAS er et magisk overskriftsord. Næsten lige så stærk som Bianca Ingrosso og Marabou. Jeg tog det op, at SAS denne sommer har 15 wet lease-fly i luften med personale, hvis modersmål ikke er skandinavisk, med administrerende direktør Anko van der Werff i Almedalen. Her kan du høre hans svar i mit interview.

“Mit billede er, at 95 procent af passagererne i sommeren 2023 ignorerer, hvad der står på ydersiden af ​​flyet”

Anko har selv testet to fly og var meget tilfreds med oplevelsen.

Mit billede er, at 95 procent af passagererne i sommeren 2023 ignorerer, hvad der står på ydersiden af ​​flyet, og at personalet kun taler engelsk. Især hvis de flyver inden for Europa. Problemet for verdens flyselskaber er den sidste procent. For det første er de meget vokale og elsker at dele deres meninger på sociale medier. De har ofte en form for scorecard og er bange for at gå glip af noget. De ser derfor sig selv som eksperter og talspersoner og bliver let fornærmede.

En tilfreds kunde fortæller om sin oplevelse til nogle få. En utilfreds fortæller om det til alt og alle.

Problemet for SAS er, at dette skal lægges til alle virksomhedens øvrige problemer.

Hele sommeren vil det regne med nyheder om, hvem der bliver SAS’ nye ejer, hvad deres krav er, og hvordan EU, Ryanair og ja, tænkere som undertegnede tænker om dette.

Det vil give et tæppe af tvivl, når folk skal vælge, hvilket firma der skal tage dem til Middelhavet. Seneste kvartalsrapport viste, at selskabet fortsat viser røde tal, men der er stadig ret mange penge i kassen. Det tyder på, at SAS sælger godt med billetter i øjeblikket. Som du ved, booker vi vores rejser senere efter pandemien.

Men bekymring er det værste, der er, når man skal ud og rejse. Den gruppe, der har sikkerhed som deres vigtigste drivkraft, når de rejser på ferie, er blevet markant større efter covid.

Hvordan ender sagaen om SAS? Jeg har sagt det før mange gange. Om fem år er SAS en del af Lufthansa, Kastrup er dens skandinaviske base med hovedkontoret ved siden af, og Arlanda bliver det nordiske omdrejningspunkt for lavprisflyvning.

EU-domstolens krav om, at SAS skal betale de 10 milliarder SEK tilbage, det modtog under covid, forsvinder ikke. En overnational organisation kan aldrig være stærkere end dens individuelle medlemslande. Det er sådan det er. Selv Ryanair forstår, men de tjener så mange penge, at de har råd til at kæmpe kampe, de ikke kan vinde. At skændes er en del af virksomhedens DNA. Krise er en del af SAS’ DNA, og sådan har det været i 75 år. Det første, der skete, da selskabet blev dannet i 1946, var, at de strejkede i protest mod sammenlægningen af ​​de nationale flyselskaber til et skandinavisk.

Sådan det er fortsat.

At sikkerhedspersonalet i Sverige ikke strejkede, er blot et tegn på, at der nogle gange sker mirakler. Desværre for SAS alt for sjældent.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.