“Piloter er som en deodorant – godt at de findes, men ærgerligt at de er nødvendige”
Piloter er som deodorant – godt at de findes, men ærgerligt at der er brug for dem. De er dyre og begår nogle gange fejl. Men det er næppe et fremtidens erhverv. Udviklingen af autonome fly og helikoptere eller hybrider, som vi kan kalde droner, skrider hurtigt frem på mange områder.
Militæret er begyndt at erstatte piloter med stadig mere avancerede droner og sofistikerede missilsystemer. Krigen i Ukraine har sat skub i produktionen.
Udviklingen af ”loyal wingman”, ubemandede jagerfly, har stået på i over ti år i USA, Kina, Rusland, Indien, Japan, Storbritannien og ikke mindst Australien, hvor Boeings AI-kontrollerede Ghost Bat allerede fløj i foråret 2021.
Når forsvarspolitikere begynder at tale om sjette generations kampfly, er Wallenberg og SAABs øvrige aktionærer glade. Og med rette, for noget lavet af kompositter og AI-pakkede computere vil flyve i luften. Med eller uden gammel mand indeni.
Fælles for alle sjette generations kampflyprojekter er, at de alle forventes at samarbejde med næste generations droner. Om der overhovedet er brug for en kampleder og it-chef oppe i luften, er mere tvivlsomt.
Lockheed Martins helikopterselskab Sikorsky viste allerede sidste efterår, hvordan ubemandede Black Hawk-helikoptere blev fløjet af selskabets Matrix-system. De flyver forsyninger og ammunition ind i kampzoner og evakuerer de sårede uden at risikere piloters liv.
Brandvæsenet vil inden længe kunne vandbombe skovbrande med ubemandede helikoptere alarmeret af droner, der opdager brande og guider brandvæsenet ad skovveje.
Fragtflyvningen kan lige så godt manøvreres fra jorden, og småleverancer af varer foregår allerede med droner. Airbus er nået langt i udviklingen af ubemandede virkelig store fly. Og Boeing vil ikke lade franskmændene overtage et nyt fremtidigt marked.
Passagerflyvningen bliver formentlig den sidste, der har en uniformeret person forrest i flyet, som kan overvåge computerne. Ikke at piloten, denne mobile CTO, vil have meget at gøre. Den vigtigste opgave er at berolige kunderne. Opfør dig ikke som en livsglad kaptajn på gamle passagerfly – gå på toilettet med solbriller og en lånt hvid stok.