Sidste år havde ministeren for infrastruktur og vandforvaltning i første omgang besluttet at reducere antallet af flyvninger til 440.000 på grund af støjgener, men genovervejede senere beslutningen i afventning af vurdering fra EU-Kommissionen.
Retten afgjorde, at en forsøgsordning for at reducere flystøjen kan fortsætte på trods af indsigelser fra nationale og internationale flyselskaber, herunder flagskibsflyselskabet KLM. Sidstnævnte reagerede skuffet, som vist nedenfor.
KLMs reaktion på anke:
»Retten har i ankesag afgjort, at en midlertidig forsøgsordning ikke vil være i strid med luftfartsloven, såfremt en række betingelser er opfyldt.
Vi er skuffede over dommen og studerer den. Retten præciserer ikke konkret, hvordan en forsøgsregulering kan anvendes. Derfor er det på nuværende tidspunkt uklart, hvornår, hvordan og på hvilken måde dommen bliver gennemført, og hvad den betyder for antallet af flybevægelser på Schiphol.
KLM vil fortsætte med at engagere sig med andre interessenter for at finde den bedste måde at reducere antallet af mennesker, der påvirkes af flystøj. Til dette formål har vi indsendt en plan for renere, mere støjsvage og mere brændstofeffektive flyoperationer den 15. juni. Vi er overbeviste om, at disse tiltag vil gøre os i stand til at reducere støjbelastningen og CO2-udledningen, samtidig med at vores netværk bevares. Vi vil meget gerne opnå dette i samarbejde med regeringer og lufthavnsmyndigheder, Air Traffic Control Holland (LVNL) og andre interessenter inden for rammerne af den afbalancerede tilgang, som EU kræver i forbindelse med de støjreduktionsmål, ministeriet har. sæt.”