Boeings mangeårige og dybe krise viser sig nu i kolde tal. Konkurrenten Airbus vinder til det punkt, at leveringstiderne er stigende, og der er risiko for kamp i køberkøen om at få nye, mindre miljøbelastende fly.
Airbus modtog nettoordrer for 490 milliarder DKK i 2024, mens Boeing underskrev ordrer til en værdi af knap 252 milliarder DKK. Tallene stammer fra selskabernes egne regnskaber og værdiansættelsen er foretaget af Avitas.
De store volumener er “narrowbody”, dvs. mellemdistance fly med en midtergang.
Airbus leverede 602 A320neo-fly sidste år, mens Boeing leverede 260 737Max-fly. Airbus modtog 615 nye ordrer på Neo-typen, Boeing underskrev ordrer på 242 nye Max-maskiner.
Inden for “widebody”, fly med flere gange, leverede Airbus 57 A350, Boeing leverede 51 fly i 787-serien.
Blandt rigtig små fly leverede Airbus 75 A220, Boeing har ikke sådanne små i produktion.
I en kategori vandt Boeing stadig og leverede 17 Airbus fragtfly overhovedet, men modtog ordrer på fem A350F.