-Air France-KLM er førende inden for brugen af mere bæredygtigt flybrændstof og topper listen over flyselskaber, som flyver med mest SAF i tankene. At sikre store volumener er en forudsætning for, at vi kan nå vores målsætning om at flyve med 10 procent i SAF i 2030. Derfor er denne aftale så vigtig, siger Tom Verbugt General Manager i Air France-KLM i Nordeuropa.
Den nye aftale indebærer tæt ved en fordobling af den tidligere aftale fra 2022, hvor TotalEnergies påtog sig at levere 800.000 ton SAF til Air France-KLM. Produktionen skal foregå på TotalEnergies’ franske og europæiske bioraffinaderier og vil blive anvendt på Air France-KLM’s fly fra blandt andet Frankrig og Holland.
Air France-KLM har et mål om at reducere CO2-udslippet per passager med 30 procent i forhold til 2019 samt at anvende mindst 10 procent SAF på alle ruter. Derudover har selskabet indført en stram indkøbspolitik og køber kun anden-generations SAF, som ikke konkurrerer med den globale fødevareproduktion. Den SAF, der leveres til Air France-KLM, fremstilles således af affald og rester fra cirkulær økonomi.
-Det er glædeligt at se, at både udbuddet og efterspørgslen efter SAF vokser. Der er en stor interesse for SAF, hvilket vi også oplever fra vores kunders side. Produktionskapaciteten er i vækst på globalt plan, og i Norden foregår der kraftig aktivitet med henblik på at øge produktionen af bio SAF samt e-fuels. Set i den sammenhæng er denne investering et vigtig led i at mindske klimapåvirkningen fra fly, siger Maria Hagelberg, Sustainability Lead i Air France-KLM i Nordeuropa.
SAF er sammen med flådefornyelse den bedste eksisterende løsning til at reducere CO2-udledningen fra fly. SAF kan reducere CO2-udledningen med mindst 75 procent og op 90 procent gennem hele brændstoflivscyklussen sammenlignet med konventionelt flybrændstof.