Et udenlandsk selskab vil skyde 120 millioner i den skrantende lufthavn. Dermed ser lufthavnen til at være reddet fra lukning.
– Det er en fantastisk dag. Lufthavnen er sikret, siger lufthavnens bestyrelsesformand Lars Dige Knudsen.
Aarhus Lufthavn har manglet passagerer og flyruter i en lang årrække, og det har ført til store underskud.
Nu har bestyrelsesformand Lars Dige Knudsen fundet et udenlandsk selskab, der er klar til at investere sammenlagt 120 millioner kroner over 3 år.
Vil ikke oplyse navn på investor
I 2022 gav Aarhus, Syddjurs og Norddjurs kommuner et tilskud på i alt 200 millioner kroner, men det skete på den betingelse, at Aarhus Lufthavn selv skulle finde en privat investor, der kunne lægge mellem 90 og 100 millioner kroner.
Det er op til de tre ejerkommuner at godkende planen, som den nye investor vil skyde penge i. Bestyrelsesformanden vil ikke oplyse navnet på selskabet, før det er sket.
– Det er et selskab med dyb indsigt og erfaring i lufthavnsudvikling, der kan være med at forme den fremtidige udvikling af lufthavnen, siger Lars Dige Knudsen.
Den nye investor kommer til at eje 51 procent af aktierne i lufthavnen, mens de tre ejerkommuner sidder på resten af aktierne.
Ifølge lufthavnen er aftalen betinget af, at ejerkommunerne hver især siger god for den. Desuden skal investoren have mulighed for at kigge lufthavnens forhold ekstra i sømmene.
Lån bliver ikke betalt tilbage
Indtil nu har Aarhus kommune ejet ca 90 procent af aktierne, og i 2019 bevilgede kommunen et lån til lufthavnen på 200 mio kroner. Og ifølge Lars Dige Knudsen indebærer aftalen, at det lån ikke bliver betalt tilbage.
I stedet bliver lånet ændret til flere aktier i lufthavnen.
Lufthavnens mål inden for de næste 3-4 år er 1,5 millioner passagerer om året, men til og med oktober i år er passagertallet kun nået op på 449.000 passagerer.
Sidste år kom lufthavnen ud med underskud på 83 millioner kroner, og i april i år blev økonomien så stram, at bestyrelsesformand Lars Dige Knudsen skrev til de tre ejerkommuner, at kassebeholdningen ville løbe tør i 4. kvartal.
Problemerne var så store, at byggeriet af en ny afgangshal til og fra lande uden for Europa blev sat på pause, selv om fundamentet var støbt.
I juni lykkedes det dog få lidt luft i økonomien, fordi lufthavnen fik en kassekredit i en bank, så der var penge frem til årets udgang.