90 procent af danskerne og nordmændene kan sammenlignes med, at tallet for svenskere er på 79%.
– Folk vil blive ved med at ville flyve, især da der for mange destinationer ikke er realistiske alternativer til at flyve i dag. I stedet skal vi arbejde aktivt for at reducere luftfartens miljøbelastning, siger Maria Hagelberg, marketingchef hos Air France og KLM i Norden.
De mest almindelige begrundelser for ikke at tænke på at opgive at flyve er, at lysten til at rejse er for stor, at man vælger at kompensere for klimaet på andre måder, og at man ikke mener, det er forbrugerens ansvar at mindske miljøbelastningen vedr. flyvende.
Et flertal af de adspurgte i de tre lande, der planlægger at flyve i 2023, siger også, at de gerne vil flyve oftere i det kommende år. I Danmark er 60 procent ivrige efter at rejse mere, og i vores nabolande Sverige og Danmark svarer 6 ud af 10, at de gerne vil flyve oftere, end de gør i dag.
Samtidig siger Novus-undersøgelsen, at en betydelig procentdel af de adspurgte er parate til at betale mere for mere miljøvenlige flyvninger. Men mange mennesker har svært ved at træffe bæredygtige valg, når de booker fly.
– Der er allerede i dag mulighed for, at forbrugeren kan købe hos SAF ved booking, men det har vi åbenbart ikke nået ud i tilstrækkeligt omfang med, siger Maria Hagelberg.
KLM købte for nylig 2,4 millioner tons bæredygtigt flybrændstof (SAF) og investerer også i at modernisere sin flyflåde, hvilket i nogle tilfælde reducerer emissionerne med 25 procent per passager.
– SAF kunne drastisk reducere luftfartens miljøbelastning i dag. Udfordringen er, at det er dyrere end traditionelt jetbrændstof og produceres i begrænsede mængder. Hvis vi sammen øger efterspørgslen, vil der blive produceret mere SAF, og prisen falder, siger Martin Kotte, salgschef for Sverige hos Air France og KLM.