Utilstrækkelig pilottræning og fejl i en software var årsagen til, at et Boeing 737 MAX-fly styrtede ned i Etiopien i 2019. Det viser en ny rapport fra Etiopiens lufthavarikommission, skriver nyhedsbureauet Ritzau.
Rapporten udkom en dag før årsdagen for ulykken i Etiopiens hovedstad, Addis Ababa, hvor 157 mennesker mistede livet den 10. marts 2019. Et lignende flystyrt skete i Indonesien i oktober 2018, hvor 189 personer omkom.
Havarikommissionen giver skylden på antistalling-systemet MCAS, der blev aktiveret, kort for flyet styrtede. Ifølge Ritzau står der i rapporten, at systemets design var ”følsomt overfor uønsket aktivering”.
Systemet blev automatisk aktiveret af unøjagtige sensorer og fik flyets næse til at pege nedad, mens piloterne kæmpede med at rette flyet op.
Siden flystyrtet i marts 2019 har Boeings flymodel 737 MAX haft flyveforbud. Boeing forventer, at flymodellen får tilladelse til at komme i luften igen i midten af 2020.