Forandringsbureauet Märk præsenterede 7 principper for en ansvarlig og bæredygtig forretning.
- Definér en samfundsambition: Har virksomheden ern tydelig samfundsambition forankret i forretningsmodellen, som løser samfundsudfordringer og gøre reel forskel for det samfund, I er en del af?
- Skab værdi for alle: Fokuserer virksomheden på at skabe værdi for alle interessenter og ikke kun aktionærerne – og tager virksomheden ansvar for værdikæden baseret på gensidig afhængighed?
- Udvis menneskelighed: Er virksomheden solidarisk, generøs og rummelig og skaber I medejerskab – ikke kun i forhold til egen medarbejdere – men i hele værdikæden.
- Tænk langsigtet: Anerkender virksomheden, at I er ansvarlige for, hvordan jeres handlinger kan påvirke kommende generationer – og handler I, så de ikke fratages deres muligheder for at leve et tilfredsstillende liv?
- Brug jeres stemme: Sætter virksomheden en tydelig dagsorden og taler I højt om den forskel, I vil gøre for verden? Og har I modet til at dyrke intensionen – også på bekostning af kortsigtet profit?
- Være transperent: Kommunikerer virksomheden altid åbent, ærligt og transparent – både om jeres samfundsambitioner og de svære valg undervejs på ansvarlighedsrejsen?
- Invitér til handling: Skaber virksomheden bevægelse og inviterer I bredt og inkluderende til handlefællesskaber omkring fælles dagsorden?