Annons:

2023 var et rekordår for Petter Stordalen

Sidste år steg omsætningen i Petter Stordalens hotelvirksomhed Strawberry til 17,1 milliarder norske kroner, til sammenligning med godt 12 milliarder i 2019 – det sidste år før pandemien, oplyser Sydsvenskan HD.

“Vi vil øge vores position i København og tage markedsandele”

– Vi gik fra 9 milliarder i omsætning i 2021 til over 14 milliarder i 2022 med et resultat før skat på 687 millioner, fra et underskud på 1,2 milliarder året før. Og udviklingen fortsatte i 2023. I dag er nøgletallene bedre, og vi klarer os både økonomisk og operationelt bedre end før pandemien, siger Petter Stordalen i et langt interview med Sydsvenskan HD.

– Da vi var midt i 2022, troede jeg aldrig, at vi ville have været i nærheden af ​​den situation, vi er i nu. Selvfølgelig er købekraften faldet lidt med højere renteomkostninger og fødevarepriser, men samtidig betyder den svage krone, at flere bliver hjemme, og udenlandske turister får mere ‘value for money’, når de kommer hertil, siger Petter Stordalen. til Sydsvenskan HD.

Petter Stordalens Strawberry-hotelkæde har de seneste år investeret massivt i lufthavnshoteller. I Københavns Lufthavn har kæden nu to hoteller side om side, turistklassehotellet Comfort og business class hotel Clarion.

Ifølge Sydsvenska HD er han tilfreds med at have kunnet blive ved og færdiggøre flere projekter påbegyndt under pandemien, såsom SeaU i Helsingborg og det nye Comfort Hotel Copenhagen Airport med godt 600 værelser.

– Før i tiden var der kun Hilton og Residor i lufthavnene, fordi hotellerne var for dem, der rejste business class. Men en A380 består af 15–16 sæder på første klasse, 50–60 sæder i business – og 400 på økonomiklasse, som også gerne vil bo på hoteller nær lufthavnen. Men de betaler ikke, hvad det koster på et femstjernet hotel. Det er derfor, vi byggede Comfort.

Sammenlignet med Sverige og Norge er Danmark ellers nærmest en hvid plet for Strawberry, med kun få enkelte hoteller i øjeblikket. Petter Stordalen lover dog fortsat investeringer i regionen.

– Vi vil øge vores position i København og tage markedsandele. Øresundsregionen er meget vigtig for os, og vi er bestemt ikke færdige her,« siger han og lover samtidig fortsatte investeringer i blandt andet Malmö Live. Der er en konsolidering i gang på hotelmarkedet med os og Scandic som de førende aktører i Norden lige nu.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.