Travel News var på plads i Københavns Lufthavn, da SAS præsenterede sit nye fly: Airbus 350. Efter en præsentation af flyet fik vi et kort interview med SAS-direktøren Rickard Gustafson. Han nedtoner den nye konflikt med pilotforeningen og lover, at SAS fortsat vil være et skandinavisk selskab, der har skandinavisk personale og følger skandinaviske ansættelsesvilkår.
Hvor meget koster dit nye fly?
– De er dyre, 1,5 milliarder stykket.
Hvornår er flyet betalt?
– Det er et godt spørgsmål. Det kommer til at være rygraden i vores long haul-operationer i fremtiden. Vi har det i mindst femten år. Jeg har ikke en nøjagtig dato, men dette er fremtiden for vores long haul-flåde.
Hvorfor valgte du Airbus og ikke Boeing?
– Vi kiggede på begge alternativer og foretog en grundig evaluering og kom frem til, at begge flymodeller kan fungere virkelig godt til det, vi vil. I sidste ende var det et par ting, der afgjorde det. Vi fik en bedre aftale med Airbus, end vi fik med Boeing. Vi kunne også gå hurtigere mod en enhedsflåde med Airbus end med Boeing. Det sidstnævnte var også vigtigt for os.
Jeg mødte flybranchens cheflobbyist på IATA’s konference i Berlin for nyligt. Han vil være sikker på, at du og andre flyselskaber ikke er tvunget til at gå til Airbus for at købe vedligeholdelse og reservedele. Han vil arbejde for et friere marked. Forstår du, hvad han vil, og hvad det vil betyde af besparelser for dig?
– Det er rigtigt. Vores flymotorproducenter har også ret låste løsninger. Det er et oligopolmarked, der findes ikke mange alternativer. Dette er et vigtigt spørgsmål for luftfartsindustrien. Hos IATA forsøger vi at skabe mere konkurrence og reducere vedligeholdelsesomkostninger på lang sigt. Det er ikke et let spørgsmål, men et vigtigt spørgsmål.
Ved rapporteringen af SAS’ seneste kvartalsrapport, fortalte du, at din flåde af mindre fly også skal udskiftes. Så blev piloterne meget irriterede. Hvad er problemet, og hvad vil der ske med piloterne?
– Jeg ser ikke dette som specielt kontroversielt. Vi har altid sagt, at vi nu har foretaget en enorm investering. For første gang i vores historie vil vi gå mod en enhedsflåde. Selvfølgelig er vi nødt til at sørge for, at vi kan håndtere det. En del af det marked, vi vil betjene, fungerer ikke med 180-personers fly. Vi har brug for adgang til 120-150 pladser. Det er en anden flymodel. Det skal blive en separat enhed med skandinaviske medarbejdere og skandinaviske vilkår. Det er vel ikke så dramatisk?
Vi har set, hvordan BRA flyg har gjort. De gav piloterne sparket og tog derefter imod wet leasing. Det er ikke noget, du har tænkt på?
– Nej, slet ikke. Vi skal sikre, at vi har værdien af den enhedsflåde, vi holder fast ved at skabe. Vi har brug for tilgang til en mindre produktionsplatform.
Du nævnte også, at flyende bliver mindre. Nye tal i dag kom fra Swedavia, der viser fortsat tilbagegang. Hvor stor vil reduktionen være, og hvad er din strategi? – færre stole og lavere priser eller højere priser?
– Jeg har ingen idé om, hvordan markedet vil udvikle sig. Det ville have været strålende, hvis jeg havde en krystalkugle at kigge i. Men lige nu ser vi en faldende efterspørgsel. Et aspekt er helt sikkert, at man er mere miljøbevidst. Det er ikke den eneste grund men en vigtig grund. Derfor er jeg glad, når jeg ser på vores egen virksomhed, ikke mindst indenrigs, at vi lykkes med at holde bedre fast, end mange af vores konkurrenter gør. Jeg håber, mange kunder ser, at vi vil mere, når det gælder bæredygtighed end mange andre. Det gavner os.
Den faldende tendens, vil den vare i et år, tre år eller fem år?
– Det afhænger af, hvordan konjunkturen udvikler sig. Vi ved, at der er en klar sammenhæng mellem økonomisk vækst og efterspørgsel efter flyrejser. Vi kommer til at følge den økonomiske konjunktur. Det tør jeg sige.
Du har 30 millioner passagerer i dag. Ifølge Swedavia og andre skal det snart blive et meget større univers. Føles beregningerne realistiske for dig?
– Svært at afgøre. Jeg ønsker, at vi får flere rejsende. Jeg ønsker, at folk skal have mulighed for at opleve verden. At vi kan have virksomheder, der kan fortsætte med at have deres hjemmemarkeder i Skandinavien og nå ud i verden. Men så er vi nødt til at gøre flyrejser mere bæredygtige. For at den virkelighed, som jeg ønsker, skal blive realistisk, må vi gøre rejser mere bæredygtige ganske hurtigt.