Mere end 90 biler er allerede klar til at tage imod københavnske kunder, når Nordens største udbyder, Hyre, rykker ind i København med et nyt koncept, hvor man kan leje en bil i 24 timer for 349 kr. – og få 150 km med i pakken.
Hyre er allerede til stede i en række norske og svenske byer og nu er turen så kommet til København. En helt logisk udvidelse, siger Hyres danske direktør, Frederik Sandager Rasmussen:
”Delebiler er ganske enkelt bedre brug af ressourcer. Flere studier viser, at en Hyre bil kan fjerne 5-15 private biler fra gaden. En løsning som vores er derfor kritisk for at reducere trængsel og samtdig sikre god mobilitet for borgerne i København. På sigt får vi en masse elbiler på vores platform, så vi kan nedbringe CO2-udledningen. Lige nu er privatbilisme den næststørste synder, når det kommer til emission – det vil vi gerne være med til at ændre.”
Hyre er udelukkende styret fra en app, som kunderne kan installere på deres smartphone. Herfra kan man se, hvor der er ledige biler, booke, åbne bilen og køre videre. Der er ingen bilnøgler, der skal hentes og afleveres – og bagefter er det bare at stille bilen tilbage.
”Vores mål har hele tiden været at skabe en løsning, der er så simpel som muligt. Vi er med på, at det kræver overvindelse for nogle bilister at sige farvel til deres egen bil og goddag til en delebil. Det hjælper en simpel løsning med. Og man kan straks se, hvad der bliver trukket på ens konto, når lejen er overstået. Der er ingen månedlige udgifter – det hele bliver opgjort med det samme,” siger Frederik Sandager Rasmussen.
Hyres biler rundt om i hovedstaden er tildelt faste p-pladser, der er stillet til rådighed af Københavns og Frederiksbergs kommuner, som begge er store fortalere for at lade flere delebiler komme til.
”Vi er glade for den opbakning, vi har oplevet fra politisk hold. Det er helt nødvendigt, at det bliver prioriteret, hvis vi skal løse de udfordringer, der er med trængsel og unødig brug af ressourcer,” siger Frederik Sandager Rasmussen.
Bag Hyre står den norske bilimportør Møller Mobility Group og en række investorer og samlet er der ~1800 delebiler på gaderne i Oslo, Stockholm, Bergen, Stavanger og Trondheim.