Annons:

Året er startet godt for TUI

Efter en stærk start på regnskabsåret meddeler TUI Group, at "positivt handelsmomentum" skaber optimisme for 2025. Tekst: Linda Iliste

“Vi accelererer vores transformation og sigter mod global vækst”

Mellem oktober og december 2024 valgte 3,7 millioner mennesker at rejse med Europas største rejsegruppe, hvilket er en stigning på 6 procent år-til-år. Dette har ført til en stigning på 13 procent i omsætningen til 4,9 milliarder euro.

TUI Group fremhæver især en stigning på 18 procent i dynamiske pakkerejser. Efter at have solgt 700.000 sådanne rejser sidste år, ser segmentet “store vækstmuligheder”.

”På grund af sæsonmæssige faktorer er de to første kvartaler af regnskabsåret, oktober til marts, typisk negative for virksomheder i branchen, hvad angår omsætning. På trods af det lykkedes det os at forbedre sidste års gode resultater,« noterer TUI Group i en pressemeddelelse.

– Første kvartal viser, at vi er på rette vej til fortsat vækst gennem året. Folk prioriterer deres ferie selv i tider med forandring og økonomisk risiko, siger TUI Group CEO Sebastian Ebel i en kommentar.

– TUI er strategisk godt placeret. Takket være vores integrerede forretningsmodel skaber vi synergier mellem de to forretningsområder, markeder + flyselskaber, samt ferieoplevelser indenfor vores hoteller, krydstogter og TUI Musement.

Foto: Viggo Cavling.

Ifølge Sebastian Ebel er virksomhedens køreplan klar og kortfattet.

– Vi accelererer vores transformation og sigter mod global vækst. Det sætter vi kursen for i løbet af det sidste regnskabsår og vil fortsætte med at levere konsekvent i 2025. Dette første kvartal viser, at vores strategi giver pote, vi leverer operationelt, siger Sebastian Ebel og tilføjer, at det er tiende kvartal i træk, hvor vi med succes har formået at justere trends, strategi og operationelle resultater.

På trods af en stærk overordnet udvikling steg sæsonbetingede tab i den nordlige region, som omfatter de nordiske lande samt Storbritannien og Irland. De gik fra 50,4 millioner til 88,5 millioner euro.

Bookinger for vinteren 2024–25 og sommeren 2025 forbliver dog stabile og er steget med 2 procent i forhold til sidste år. Efterspørgslen er primært drevet af kort- og mellemdistanceregioner som Egypten, De Kanariske Øer og Kap Verde.

Priserne for sommerrejser er også steget med 4 pct. Her er Spanien, Grækenland og Tyrkiet stadig populære valg.

TUI Groups prognose er, at den årlige omsætning vil vokse med 5-10 procent, med en stigning i den underliggende omsætning på 7-10 procent. Det er blandt andet baseret på forventninger til sommersæsonen og det, man kalder ”Påskeeffekten”, som tilføjer 30 millioner euro til resultatet for tredje kvartal.

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.