Annons:

Seks ændringer i, hvordan vi rejser i 2025

Fra nye adgangskrav til nye regler i loyalitetsprogrammer. Dette er seks af de vigtigste ændringer, som rejsende skal huske på i 2025. Tekst: Linda Iliste.

1. Storbritannien indfører nyt krav om indrejsetilladelse

Som Travel News allerede har rapporteret, skal alle danskere fra den 2. april ansøge om en digital indrejsetilladelse – Electronic Travel Authorisation, ETA – for at komme ind i Storbritannien.

2. Bedre forbindelser mellem Europa og USA
Efter at mange ruter blev lukket under pandemien, udvider flere amerikanske flyselskaber nu betydeligt ind i Europa.

Det er værd at bemærke, at både Delta og United Airlines vil slå deres tidligere rekorder til sommer. I højsæsonen vil Delta udføre 700 flyvninger om ugen til 33 europæiske destinationer. United lover 760 flyvninger om ugen til 40 destinationer i Europa.

 

3. Nydesignede kabiner i højere bookingklasser
Listen over flyselskaber, der tilbyder kabine-innovationer i løbet af året, er også lang. Især i de højere bookingklasser. Blandt dem, der skiller sig ud, er Swiss, som lancerer sit nye kabinekoncept Swiss Senses på langdistanceflyvninger. Dette betyder en grundigt forfrisket oplevelse i både økonomi og premium økonomi samt business og første klasse.

Ombord på Air Indias nye A350-900s tilbydes en helt ny business class oplevelse, herunder 5-7 procent højere luftfugtighed, nyt sengetøj og nyt service.

Ombord på Emirates’ nye A350-fly er midtersædet på business class ved at blive elimineret. Yderligere funktioner omfatter en privat minibar, trådløs oplader og 4K HD-underholdning under flyvningen.

Cathay Pacific installerer i øjeblikket sin nye Aria Suite ombord på Boeing 777-300. Forvent bedre LED-belysning, skydedøre eller vægge for ekstra privatliv og 24-tommer 4K IFE-skærme.

Hemmeligholdelsen omkring Air Frances nye førsteklasses kabine er enorm. Det er dog blevet afsløret, at de nye private suiter vil spænde over fem vinduer og omfatte tre typer siddepladser, herunder en sovesofa.

I løbet af året vil American Airlines også lancere deres meget omtalte Flagship Suites på business class, mens Delta opgraderer alle typer kabiner i hele sin flåde.

 

4. Større ændringer i loyalitetsprogrammer
En af sidste års store nyheder var, at SAS gik ind i Skyteam-alliancen efter Air France-KLM Groups opkøb af 19,9 procent af flyselskabet.

Mens mange EuroBonus-medlemmer udtrykte bekymring over, hvad ændringen ville indebære, vil vi i 2025 høre meget om, hvordan rejsende, der er tilknyttet Skyteams andre loyalitetsprogrammer, opdager fordelene ved det netværk, SAS bringer.

Skyteam kan nu også prale af at være den eneste flyselskabsalliance med mulighed for at flyve medlemmer til både verdens nordligste og sydligste kommercielle lufthavne (i henholdsvis Ushuaia, Argentina og Svalbard, Norge).

Som en del af Oneworld-alliancen har British Airways haft et af de mest generøse loyalitetsprogrammer i mange år. I år vil det ændre sig, da medlemsniveauet begynder at blive målt i, hvor mange penge medlemmer bruger, snarere end hvor langt de flyver i en bestemt bookingklasse. Ændringerne betyder også en navneændring. Fra 1. april bliver The British Airways Executive Club i stedet til British Airways Club.

Debatten omkring overgangen har været heftig. Mange mener, at det nu er ved at blive så svært (læs: dyrt) at nå de mere gunstige niveauer, at den faktiske loyalitet bliver tilsidesat. Der har også været kritik af, at de nye regler betyder, at British Airways-medlemmer optjener færre point, hvis de vælger at booke flybilletter hos andre Oneworld-flyselskaber, selvom de sælges via British Airways hjemmeside.

Andre, såsom The Telegraphs luftfartsskribent John Arlidge, mener, at det er rigtigt, at færre skal have chancen for at blive Silver- eller Gold-medlemmer, fordi det gør flyselskabet mere eksklusivt.

5. Bortkommet bagage hører (delvis) fortiden til
Apples iOS 18-softwareopdatering, som ankom i december, introducerede en ny AirTag-funktion, der giver kunderne mulighed for at aktivere lokationstjenester. Siden da er det muligt at dele sporingsenhedens placering med tredjeparter.

En sådan tredjepart kan være et flyselskab. Mere end 15 har valgt at begynde at samarbejde med Apple om brugen af ​​AirTags til at lokalisere tabt bagage: Aer Lingus, Air Canada, Air New Zealand, Austrian, British Airways, Brussels Airlines, Delta, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Qantas, Singapore Airlines, Swiss, Turkish, United, Virgin Atlantic og Vueling.

I løbet af året forventes væsentligt flere at gøre det samme. Dette kommer, da SITA – en it-udbyder, der primært arbejder med lufthavne og flyselskaber – implementerer support til Apples lokaliseringstjeneste i det meget brugte bagagesporingssystem WorldTracer.

 

Bobler: Tid til A321XLR
Det er lidt over fire år siden, at Airbus lancerede sin opdaterede A321neo: A321XLR på Paris Air Show.

Takket være ting som et mere effektivt brændstofforbrug kan det nye fly forblive i luften væsentligt længere. I de kommende år vil vi se mange nye ruter mellem steder, der tidligere krævede en mellemlanding eller ikke fandtes, fordi de var økonomisk umulige.

Siden november har Iberia fløjet A321XLR-fly på sin nye helårsrute Madrid-Boston. Yderligere 25 flyselskaber venter på deres leverancer. Blandt dem er irske Aer Lingus, som håber at blive det andet flyselskab i verden, der tager det i brug: Hensigten er at flyve A321XLR nonstop mellem Dublin og Nashville fra april.

 

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.