I en ny undersøgelse fra forretningsrejsefirmaet AirPlus – udført i Østrig, Belgien, Frankrig, Tyskland, Italien, Luxembourg, Holland, Schweiz og Storbritannien – sagde 41 procent af de adspurgte forretningsrejsende, at deres virksomheder har implementeret retningslinjer for bæredygtighed. De mest almindelige er CO2-budgetter og forbud mod indenrigsflyvninger.
Øverst ligger Storbritannien og Italien, hvor halvdelen af de adspurgte siger, at deres virksomheder har et CO₂-budget. I Frankrig er tallet 32 procent. I Tyskland kun 24 pct.
Samtidig skiller Tyskland sig ud på en anden måde. 70 procent af de tyske forretningsrejsende i undersøgelsen oplyste, at de meget sjældent eller aldrig flyver på arbejde. I Storbritannien og Frankrig er det tilsvarende tal 46 procent, i Italien 41 procent.
Der tales meget om, at Sverige er en international outlier, når det kommer til indenrigsflytab. Nylige statistikker fra det svenske transportstyrelse viser, at fire ud af ti svenskere er holdt op med at flyve indenrigs siden 2019.
– Reducerede forretningsrejser og øget fjernarbejde er to forklaringer, men det kan også skyldes økonomi eller miljøbevidsthed, påpeger det svenske Transportstyrelsens enhedschef Simon Posluk i en pressemeddelelse.
Men i AirPlus-undersøgelsen oplyste fire ud af ti adspurgte også, at deres selskab har forbudt indenrigsflyvninger. I 2019 var 20 procent af alle erhvervsflyrejser indenrigs, mens det i dag er nede på 13 procent.
Strengere krav er også mærkbare. Mange virksomheder kræver nu, at medarbejderne booker flyrejser på økonomiklasse i stedet for business.
Samtidig bliver togrejser stadig mere almindelige. 49 procent af de svarede forretningsrejsende rejser ofte med tog på arbejde. Højhastighedstog i lande som Frankrig, Italien og Tyskland tilbyder mere bekvemme alternativer end korte flyvninger.
De fleste forretningsrejsende er positive over for bæredygtighed. 63 procent af de adspurgte ønsker at reducere deres CO2-fodaftryk, men kun 22 procent har indsigt i, hvor meget deres hotelophold påvirker miljøet og bidrager til emissioner. Mens 57 procent siger, at klare retningslinjer hjælper dem med at træffe mere bæredygtige valg, siger kun 29 procent, at deres virksomhed tilbyder undervisning i bæredygtige forretningsrejser.
Mens denne form for støtte fra arbejdsgiveren mangler, tilbydes der økonomiske incitamenter. 45 procent af de adspurgte siger, at deres arbejdsgiver tilbyder refusion for offentlig transport. Cirka 35 procent har adgang til el- eller hybridbiler, når de er på forretningsrejse.
Ikke alle er overbeviste. 20 procent af de adspurgte føler sig begrænset af retningslinjer for bæredygtighed. 11 procent betragter dem som værger.