1. Scandic elsker Scandic
Scandic blev ramt hårdt af pandemien, men er nu tilbage på sporet, stærkere end nogensinde ifølge administrerende direktør Jens Mathiesen. Markedet er enig; Aktiekursen er fordoblet det seneste år, og den Q-rapport, den administrerende direktør præsenterede onsdag morgen, fik finansmarkederne til at reagere positivt. Nogle af dem ville vide mere og tog ligesom jeg til Scandics mest centrale hotel i Stockholm på Vasagatan.
Hvordan er virksomheden med 280 hoteller blevet en børsvinder? Svaret gav fik Sverige og Danmark-direktøren Peter Jangbratt:
Hver morgen analyseres gårsdagens resultater. Overvågning af råvarepriser er en af tusindvis af parametre. To eksempler på virksomhedens liste:
Da prisen på bacon røg i vejret, valgte Scandic at bruge kød fra grisens hals i stedet for maven. Få bemærker forskellen, men omkostningerne faldt, ligesom fedtindholdet i kødet.
Da appelsinjuice blev dyrere, blev tyttebærdrikken placeret i nærheden af den gule drink på morgenbuffeten for at vejlede gæsternes valg. De begyndte også at blande appelsinjuice med nektariner for yderligere at reducere omkostningerne.
Vigtige detaljer ifølge Jangbratt, når du vil tjene penge.
Scandic bruger en ny version af PMS-systemet Opera Cloud. Og det menneskelige ressourcestyring værktøj Quinyx til at have præcis det rigtige antal medarbejdere på stedet til enhver tid. Den grundlæggende mission er enkel: Sælg tre B’er: beds, burgere and beer.
2. Hvordan vil Scandic “finde” 10.000 nye hotelværelser
Vækst er det smukkeste ord en finansnørd kender. 95 procent af personerne i mødelokalet på 4. sal var mænd. Resten var kvinder, og halvdelen af dem var ansatte på Scandic. Nogle af disse var ledere og fik lov til at komme på scenen og fortælle om virksomhedens fremtidige vækst.
Og hvordan man kommer dertil.
Målene skal være realiseret i 2030.
Halvdelen af de 10.000 nye værelser kommer gennem hotelkædens lavpris initiativ Scandic GO. Denne vej frem er billigere end at bygge traditionelle Scandic-hoteller, da man med de nye GO-hoteller undgår behovet for at bygge dyre restaurantkøkkener og overdådige mødelokaler. Budgetsegmentet udgør kun 5 procent af den samlede kapacitet i Norden, mens det tilsvarende tal i Europa er 15 procent.
Samtidig planlægger Scandic at lukke et ikke oplyst antal hoteller, der ikke leverer lønsomhed eller kvalitet i 2030.
De ønsker også at vokse gennem franchise på mindre destinationer, hvilket kan true BWH, som i øjeblikket samler en lang række landehoteller. Mit gæt er, at de også gerne vil snuse til Strawberry på nogle af deres franchises. Scandic er i øjeblikket den største i Norden, men i Norge og Sverige har Strawberry flest enheder. Det forhold afviste Jens Mathiesen med, at han tjener mere på sine hoteller, men mener ikke, at det at være nummer et i antal enheder er noget, han stræber efter.
3. Scandic tilslutter sig ikke SAS Eurobonus
Scandic har et loyalitetsprogram med tre millioner kunder, beskedent i forhold til SAS’ syv millioner Eurobonus-medlemmer. Scandics plan er at vokse til seks millioner medlemmer og implementere en statusmatching med det dansk-fransk-hollandske flyselskab (dvs. SAS) i andet kvartal. Jens Mathiesen præciserede dog, at enhver fusion med SAS Eurobonus ikke er en mulighed. De vil altså ikke gå samme vej som Norwegian og Strawberry, der har skabt en fælles pointvaluta: Spenn.
4. Hvorfor kan Scandic godt lide Tyskland
Bortset fra de nordiske lande har Scandic stor fokus på Tyskland. På trods af landets økonomiske problemer fortsætter hotelvirksomheden med at ekspandere der. Fokus er på større byer, hvor hotelpriserne er højere end i de nordiske lande. Det tyske hotelmarked er mere fragmenteret end det nordiske, hvor Scandic har 16 procent af kapaciteten. En tese er, at det kaotiske tyske hotelmarked gør det nemmere for Scandic at skabe vækst og hurtigt blive en stor aktør.
Scandics forretningsmodel i Tyskland er også som operatør uden at eje ejendommene. Denne model er ualmindelig i store dele af verden, men almindelig i Tyskland såvel som de nordiske lande. Mathiesen mener, at Tyskland som Europas største økonomi snart får løst sine problemer. De fungerer ligesom for os uden at klynke eller snyde.
5. Derfor kan Scandic ikke lide luksus
Nu står der sådan her: Mange blandt publikum havde mange penge, så spørgsmålet om, hvorfor Scandic ikke investerer mere i luksus, dukkede op. De har en håndfuld eksklusive hoteller, med planer om et par flere i Tromsø og Aarhus. Men sammenligner vi det med investeringen i GO, er det ikke her at hovedfokus ligger.
Mathiesen forklarede, at luksus er meget buzz og få penge, et synspunkt, som Pandox-stifter Anders Nissen deler. Scandic følger Ingvar Kamprads filosofi om at tilbyde produkter “til de mange mennesker”.
Under spørgetiden undrede en person online sig over, hvorfor hotelpriserne i London og Paris er 50 procent højere end i Stockholm. Svaret var, at Scandic gerne hæver sine priser, men så må konkurrenterne følge trop.
6. Volumen i alt
Scandic har 20 millioner gæster om året, hvilket er 20.000 kunder om dagen. Hvis hver gæst bruger 100 kroner ekstra, vil det have en kæmpe effekt. Alene i Sverige indkøbes 180 tons bacon årligt.
Det vigtigste nøgletal for Jangbratt er GOP (Gross Operating Profit), som viser hotellernes operationelle rentabilitet. Dernæst kommer kunde- og medarbejdertilfredshed. Glade medarbejdere går den ekstra mil, der får kunderne til at vende tilbage.