Ifølge Skift.com har Airbus informeret dem om, at de udskyder deres planer om kommercielle elektriske fly med op til 10 år på grund af udfordringer omkring adgangen til brint.
– Vi har ikke trukket os fra vores engagement i brint, siger en talsmand til Skift.
– Selvom vi har annonceret en forsinkelse på 5-10 år, primært på grund af begrænset tilgængelighed af grøn brint i den skala, vi har brug for, øger vi ikke vores forpligtelse til at bringe et kommercielt levedygtigt, helelektrisk fly til himlen, fortsætter talspersonen.
En drivkraft for brint-baseret luftfart
Airbus har været en drivkraft i udviklingen af brint-baseret luftfart i de senere år, især gennem sit ambitiøse ZEROe-program, som blev lanceret i 2020 med det mål at introducere verdens første kommercielle nul-emissionsfly i 2035. Dette program fokuserede på forskellige koncepter for brint-baserede fremdriftssystemer, herunder både forbrændingsmotorer og brændselscellemotorer. I marts 2025 annoncerede Airbus, at de ville fokusere på et design drevet af brintbrændselsceller, som omdanner brint til elektricitet for at drive elektriske propeller, med vand som den eneste emission.
Udsættelser
Airbus har dog for nylig annonceret en betydelig forsinkelse i udviklingen af sine brintfly. Den oprindelige tidslinje for at have et brintfly i kommerciel drift i 2035 er nu blevet udskudt med fem til ti år, hvilket betyder, at en sådan flytype tidligst kan være i drift omkring 2040. Denne forsinkelse skyldes hovedsageligt udfordringer i forbindelse med udviklingen af den nødvendige infrastruktur til produktion, distribution og lagring af grøn brint i tilstrækkelig skala. Airbus har også reduceret budgettet for sine brintinitiativer med 25 % og sat planer om at teste brintbrændselscellemotorer i bero på en modificeret A380.
Fortsat engagement
På trods af disse udfordringer har Airbus bekræftet sit fortsatte engagement i at udvikle et kommercielt levedygtigt brintfly. Virksomheden ser brint som en nøglekomponent i bestræbelserne på at reducere luftfartens CO2-fodaftryk og opnå netto nul-emissioner inden 2050.
I forbindelse med Airbus-topmødet udtalte Bruno Fichefeux, Airbus-chef for fremtidige programmer:
– Brint er kernen i vores forpligtelse til at dekarbonisere luftfarten. Selvom vi har justeret vores køreplan, forbliver vores dedikation til brintbaseret flyvning urokkelig. Ligesom vi så i bilindustrien, har helt elektriske fly drevet af brintbrændselsceller det langsigtede potentiale til at revolutionere lufttransporten til det bedre, som et supplement til vejen mod bæredygtige flybrændstoffer (kilde: ESGtoday).
Kilder: Skift.com, Airbus.com, Financial Times, ESGtoday